-->

Monday, June 05, 2006

Poligami oh poligami..

Oleh Afais

Saya mahu ceritakan sedikit suatu perbualan yang pernah saya dengar suatu ketika dahulu, lebih kurang beginilah mafhumnya :

Suami :Yang yang, abang nak berbincang ngan yang sikit ni..yang sibuk ker?
Isteri :Tak bang, ada apa yang penting sangat ni. Ceria je muka abang.
Suami :Yang, abang nak kahwin sorang lagi lah. Yang setuju tak?
Isteri :Kawin sorang lagi!!! Jeng jeng jeng (bunyi muzik latar)
Isteri :Abang jangan nak mengada-ngada yer. Apa tak cukup ker kasih sayang yang ayang berikan selama ni?!!
Suami :Bukan macam tu yang..
Isteri :Abang, walau apa pun alasan abang, ayang tak sanggup untuk dimadukan..tak perlulah abang nak beri penjelasan lagi!!

Persoalannya:

Kenapa yer wanita sangat sukar menerima pengharusan poligami ni. Saya tidak mengatakan semua wanita begitu. Namun majoroti wanita begitu. Alasan mereka, Alangkan isteri Nabi juga cemburu, inikan pula kami ni wanita akhir zaman. Kuat ker hujah begitu..

Satu kes yang pernah saya dengar. Saya anggap kes ini lebih parah dari kes yang di atas tadi. Sudahlah tidak dibenarkan suaminya berpoligami (suami seorang yang berpangkat dan bergelaran) bahkan lebih dahsyat, apa yang dikatanya kepada suaminya :

Abang nak cari sampai 4 orang ker, nak simpan sampai 20 ker saya tak kisah. Yang penting abang jangan madukan saya. Saya tak sanggup. Saya Malu!!(simpan dan cari bermaksud wanita simpanan dan tidak dinikahi. Tetapi seperti hubungan suami isteri) Apa kes kalau sampai macam ini. Sanggup tak beri suami nikah lagi, sudah begitu diajar suaminya buat perkara yang dilaknat dan berdosa!!!

Saya kumpulakn beberapa persoalan di bawah beserta dengan anggaran jawapannya :

Kenapa lelaki mahu kahwin lagi (kemungkinan):

1) Kematian isteri
2) Mahu ikut sunnah Nabi
3) Terlampau ramai wanita yang membujang/menjanda dan lelaki kasihan atau terpaksa bantu tanda simpati(Bantu dengan berkahwin)
4) Lelaki gatal dan nak yang baru
5) Isteri yang ada tidak memberikan layanan terbaik sepertimana mula-mula menikah dahulu
6) Sifat lelaki yang tak cukup Satu
7) Isteri yang ada tak mampu lahirkan zuriat


Kenapa wanita tak setuju suami kahwin seorang lagi:

1) Suami gatal dan isteri rasa sudah memberikan yang terbaik buat suami
2) Takut suami tak mampu berlaku adil
3) Takut kasih sayang akan berbelah bahagi
4) Malu dengan alam sekitar
5) Takut harta dapat sikit
6) Banyak kes lelaki tidak adil setelah berkahwin lagi
7) Tidak mahu bermadu walau madu itu manis

Kenapa lelaki perlu kahwin lagi :

1) Untuk keseimbangan dalam masyarakat (ramai sangat wanita yang membujang berbanding dengan bilangan lelaki) ditabah jumlah wanita yang lebih ramai dari lelaki.
2) Nabi galakkan agar memperbanyakkan ummatnya
3) Membantu wanita yang susah dan anak ramai
4) Nak ikut sunnah nabi (hujah paling kuat bagi kebanyakkan lelaki)

Kenapa wanita perlu izin suami kahwin lagi :

1) Takut suami tercebur ke dalam perkara yang haram (zina, perempuan simpanan dll)
2) Kesihan pada wanita lain yang masih tak berkahwin (bayangkan sahaja kalau anda dalam situasi begitu)
3) Besar ganjarannya di akhirat nanti


Kesimpulannya, jangan campurkan soal hukum dengan soal perasaan anda. Yang halal tetap halal walau anda membencinya. Dan yang haram tetap haram walau anda suka, terbiasa dan meminatinya.

- Lelaki jangan ikut suka hati nak kahwin lain kalau tak yakin mampu beri keadilan apabila sudah berkahwin walaupun poligami itu diharuskan.
- Wanita jangan menentang secara membabi buta suami yang mahu berpoligami kerana ia memang harus.
P/s : Penulis pun takut untuk berpoligami..

No comments:

Related Posts with Thumbnails