-->

Monday, June 05, 2006

Catatan Perjalanan..

Sakit pinggangku belum lagi mahu reda. Ini gara-gara perjalanan jauh yang ku tempuhi tempoh hari bersama 2 orang sahabatku Afifuddin md Jamil dan Azman Shari ke sebahagian besar negeri-negeri yang terdapat di Negara Mesir ini. 3 hari tanpa henti. (Cairo > Alex > Damanhur > Alex > Dumyat > Mansurah > Zaqazik > Cairo). Selain dari menjalankan tugas yang telah ditaklifkan, dapat juga aku menziarahi kawan-kawan di sana yang kini sedang hangat menduduki imtihan.

Perjalanan ini memang memenatkan. Apa tidaknya. Perjalanan sangat jauh tapi hanya menaiki kereta sapu pegeout (Sesiapa yang pernah naik tahulah betapa memenatkan menaiki peogeout ni. Dah lah aku memiliki sepasang kaki yang panjang di tambah dengan pergelangan buku lali dan lutut yang kesakitan akibat sepak takraw dan ping pong tempoh hari). Di tambah lagi dengan cuaca panas setinggi 37 darjah Celsius dan kereta tanpa penghawa dingin. Pehh..kene Karen!!Tahankan ajelah..

Namun penat-penat pun ia amat menyeronokkan. Terima kasih pada sahabat-sahabat di sana yang memberikan layanan yang baik walaupun dalam imtihan yang memerlukan ketenangan dan kesungguhan. Moga kalian diberikan kejayaan cemerlang di dalam imtihan yang ditempuhi. Layanan memang first class. Kat Alex dapat makan ayam masak merah (2 bulan dah tak merasa ayam ni gara-gara bird flue) kat rumah Elleyeen pula dapat jamahan udang dan ketam pasar Asofiroh, Iskandariah. Kat Damanhur sekali lagi dijamu ayam masak kurmak. Di Dumyat tidak mengecewakan, Nasi lemak berlaukkan sambal udang dan rending daging, di Zaqazik pula makan tengah hari bersama ust Abdullah Husain dan rakan serumah ust Zarul ditemani mandub setia ust Zam Zam dengan kari daging dan ikan kering. Seronok juga jadi tetamu ni kan.

Ala kulli hall, bukan makanan yang sedap tu yang ku cari di sana. Selain dari tugas yang telah dirangka, tujuan utamaku adalah untuk melihat suasana sebenar masyarakat mahasiswa di muhafazah memenuhi masa imtihan mereka. Kesimpulan yang dapat dibuat, memang ada sedikit perbezaan dengan apa yang ada di Cairo. Nampaknya mereka lebih tekun dan ada suasana imtihan berbanding Cairo. Itu sekadar pemerhatian. Mungkin di Cairo ini sudah terlalu ramai rakyat Malaysia, sebab itu tidak nampak suasana masyarakat pelajar. Yang nampaknya suasana masyarakat Malaysia. Semuanya bertumpu di sini.

Kesimpulan kedua yang dapat ku lihat. Masyarakat Mesir di mana-mana sahaja nampak seperti tiada bezanya. Aku tidaklah sampai masuk ke kampung-kampung pedalaman di sana. Yang dapat ku perhatikan, Muhafazah + Muhafazah = Kaherah. Tiada bezanya. Tetap ramai yang keras kepala, suka bertengkar, menipu, tidak ikut peraturan dan bersikap asal boleh sahaja. Yang baik aku tidak nafikan. Namun, itulah ukuran penglihatan ku. Sekitar yang ku lalui di sana lebih kurang sama dengan apa yang ku lalui di Kaherah. Bagiku, inilah dia penangan laungan kemajuan dan manusia menjadi terhimpit dalam kehidupan seharian gara-gara setiap perkara yang penuh dengan ketegangan dan pentingkan diri sendiri. Apa ertinya kemajuan dan kesenangan yang mahu dikejar kalau nilai-nilai mulia dalam masyarakat semakin pudar.

Kesimpulan ketiga, perjalanan memerlukan kesabaran dan rakan. Ketika di Zaqazik, aku terpaku mendengar sapaan ust Abdullah : "Kat sini dah dapat latihan macam ni (jalan sana sini 3 hari tak balik rumah) di Malaysia nanti mudahlah mahu bergerak, bekerja untuk Islam". Aku teringat kisah rakan-rakan yang pulang ke Tanah Air tidak mahu berkhidmat untuk kepentingan Islam. Tidak lebih dari hanya mencari kepuasan peribadi. Banyak beralasan itu dan ini. Lari-lari dan takut dengan bayang-bayang sendiri. Aku takut juga jika aku balik nanti jadi seperti itu. Jadual kehidupan hanya untuk: Kerja > Balik kerja > basuh kereta > bawak anak jalan2 > pergi pasar malam > siap untuk kerja dan kerja. Jadi bila nak bekerja untuk masyarakat dan Islam!! Tugas Daie nak letak kat bahu sapa?!!.

Sepanjang perjalanan dari Zaqazik ke Kaherah, aku memikir punca gejala ini. Jawapannya : Mahu bermewah yang melampau dan tiada kawan yang baik dalam perjalanan!!! Moga Allah tidak menguji kita semua dengan ujian yang tak mampu kita hadapi dan membantu setiap apa yang diujiNya.

Berjalan, melihat dan mentafsir.

No comments:

Related Posts with Thumbnails