-->

Monday, June 19, 2006

Memori kembali bersemi...

Hari ini cuaca cukup panas. Sememangnya sekarang ni dalam musim panas dengan cuaca berskala 38 darjah Celcius cukup membuatkan sesiapa sahaja berasa letih dan malas untuk keluar rumah. Sejak awal pagi , saya menemankan 2 orang sahabat iaitu Ust Hairi Hamzah dan Ust Salleh Maskob. Ke mana? Ye, pergi menggamit memori 5 bulan lalu. Buat urusan untuk ke Mekah dan Madinah. Namun mereka bukan pergi untuk menunaikan fardhu haji, tapi menunaikan kewajipan Umrah.
Ia membuatkan memori yang ku lalui suatu ketika dahulu berputar kembali. Rasa nak ikut rombongan umrah PMRAM tahun ni. Rindu la pulaknya kat Mekah dan Madinah. Lebih dari rindu kepada orang yang dikasihi. Tapi entah, macam mana rasanya rindu kepada emak dan ayah. Lebih lagi rasa rindu untuk ke Baitullah dan bertemu dengan Rasulullah. Tak dapat nak digambarkan. Sepanjang perjalanan tadi puas saya ceritakan serba sedikit pengalaman sewaktu di tanah suci. Biasalah, kalau dah pernah pergi ni rasa nak ceritakan semua perkara yang pernah dilalui di sana. Serba sedikit ia mengubat rasa rindu yang terpendam di hati.
Urusan hari ini bermula dengan membuat re-entry visa (taasyir audah) di mugammak tahrir. Bagi sesiapa yang mahu ke Mekah dan Madinah, pastikan anda mempunyai baki 6 bulan visa di Mesir. Jangan mimpi nak ke sana sekiranya baki visa anda tidak mencukupi. Untuk mendapatkan re-entry visa anda perlu membayar LE 51.00 untuk stamp dan mengisi borang yang telah disediakan. Bagi wanita yang berhasrat ke sana, pastikan anda mempunyai mahram dari kalangan keluarga terhampir atau jika tiada pastikan anda mempunyai musyrif kekal (suami) untuk melayakkan anda memasuki tanah suci. Jika tiada juga, cari sampai dapat.
Setelah mengisi borang dan membayar wang stamp, kami diminta menunggu sehingga jam 1 pm untuk mengambil pasport yang ditinggalkan. Justeru kami terus berkejar untuk urusan kedua.
Urusan kedua kami terus ke kedutaan Malaysia mendapatkan surat sokongan dari pihak Kedutaan Malaysia kepada kedutaan besar Saudi Arabia. Surat tersebut terdapat di Pejabat JPMK. Tidak perlu bayaran, tapi harini mereka terpaksa membayar baksis (upah) secawan nescafe kepada musyrif (saya) kerana mata mengantuk so saya pau (minta) dibelanja secawan nescafe di kafeteria wak Jasman di Kedutaan Malaysia. Baru Le 2 secawan kan Ust Hairi, tak jadi masalah kepada beliau kerana apalah nak dibandingkan dengan USD 947 yang baru beliau perolehi..
Kami kembali semula ke Mugammak tahrir untuk mengambil pasport. Nasib baik arab tidak buat hal seperti dahulu. dilambat2kan walaupun pasport sudah terpampang di depan mata. Nak cubit jer polis tu rasanya. Mungkin dengan sebab kenangan lalu, hari ni sekali lagi saya ditahan oleh polis yang sama. Tidak boleh masuk ke tempat urusan dengan alasan bukan saya yang nak berurusan. Memang la bukan saya yang nak buat urusan. Apa hal yang dia sibuk nak tahan orang sana sini. Saya datang bawa kawan buat urusan. (Kerje setakat polis bawwab tapi lagak macam boss besar. Tak beradab. Ini memang sifat kebanyakkan orang Mesir. Asal orang luar muka macam kooree, yaban dan syin sikit dilayan macam dot dot dot!!!!Geram dengan sikap macam ni. Beradab la sikit dengan tamu. Kalau tak kerana Mesir ni kiblat ilmu dan pengalaman, tak mahu saya kesini dengan sebab ramainya orang yang poyo macam ni.)
Urusan seterusnya adalah suntikan vaksin di Hospital rabaah. Tujuannya adalah untuk menghindarkan kita dari jangkitan penyakit sewaktu di tanah suci nanti. Kalau tak ambil di sini, di atas kapal nanti akan kene juga. Baik ambil di sini. Tapi biasalah, misi misi sini kasar sikit. Hati hati dengan kecantikan mereka. Walau cantik tapi tak berapa sesuai dengan budaya kita yang agak lembut. Tapi hari ni tak sempat untuk ke hospital. Terus sahaja pulang kerana kepenatan dan panas yang semakin membahang. Sambung nantilah urusannya.
Hari ini membuatkan memori 5 bulan lalu benar-benar berputar kembali. Ust Hairi dan Ust Salleh, Doakan saya akan pergi lagi ke Tanah suci berkali-kali. Tidak kiralah seorang ker, berteman ataupun berkeluarga. Sebut betul-betul nama saya : Mohamad Fairuz B Tamjis di hadapan kaabah dan 15 tempat lain yang mustajab di Mekah serta Raudhah dan Makam Nabi di Madinah.
Rindu sangat rindu..!!! Moga urusan kalian semua dipermudah..Amin

5 comments:

mohd zaki said...

Afais menulis:

Bagi sesiapa yang mahu ke Mekah dan Madinah, pastikan anda mempunyai baki 6 bulan visa di Mesir. Jangan mimpi nak ke sana sekiranya baki visa anda tidak mencukupi.

Aku komen:

Aku nak ketawa pai...Macam perli diri sendiri je...(Terkena batang hidung siapa?)

Mohamadfairuz said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mohamadfairuz said...

hemm..bukan perli sekadar peringat jer..hehhe

santai2 said...

Assalamualaikum..Pai utk flash header tu..ianya telah dibuat dgn menggunakan program "SWFText". Selamat mencuba he3x

peter said...

Hi Nice Blog. A Egypt visa is issued to travelers who wish to temporarily enter Egypt, to visit family/friend, sightseeing, or a private purpose. An Egypt visa is valid 6 months, 1 year, 5 years, or 10 years with multiple entries.

Related Posts with Thumbnails