-->

Wednesday, March 07, 2007

Sebuah kisah Rekaan Untuk semua

Bismillah...

Kisah rekaan ini mungkin juga benar-benar terjadi. Kisahnya bermula pada suatu hari, seorang agen baru syarikat takaful (nama dirahsiakan) menjalankan tugas di hari pertamanya. Mencari pelanggan untuk produk takaful syarikat xxx yang mula beroperasi beberapa tahun lalu.

Di malaysia kala ini syarikat-syarikat insurans konvensional sudah mula mengorak langkah untuk mendapatkan lesen takaful dari pihak Bank Negara. Mungkin setelah dirasakan flow islamic insurans (takaful) semakin mendapat perhatian terutamanya dari masyarakat beragama Islam, maka berlumba-lumbalah mereka untuk kembali kepada sistem takaful Islam dalam masa yang sama masih mengekalkan produk-produk insurans konvensional mereka. Kenapa yer..Entah. Satu syarikat punya dua skim berbeza. Satu haram dan satu lagi yang mereka anggap halal. Menaja halal dan haram.

Sambung semula cerita tadi. Lalu agen tadi pun dengan lagak seorang agen islamic insurans mulalah menjalankan kerjanya. Ke sana ke mari menaiki motosikal virago yang baru dibelinya minggu lalu. Di suatu tempat yang juga dirahsiakan, agen tadi telah menemui seorang pemuda yang kelihatan agak segak dan berada. Mungkin prajutawan agaknya. Maka, mulalah agen tadi menemubual pemuda tadi.

"Encik-encik, boleh saya ambil masa encik sedikit". Pintanya dengan penuh sopan mempraktikkan ilmu emotional quations yang baru dipelajari di dalam kursus egensi takaful xxx minggu lalu.

"Ya, silakan". Jawab pemuda tadi.

"Encik sudah ada pelan pelindungan untuk diri sendiri dan orang-orang tersayang"? Soalnya.

"Sudah, saya beli dari syarikat insuran yyy" jawabnya menerang.

"Ya Allah, ye ke encik. Kan haram tu. Syarikat yyy tu syarikat kafir. Terlibat dengan riba', qammar, gharar dan macam-macam lagi. Pelaburannya pula tu ke tempat-tempat perjudian, pelacuran dan arak. Baik encik tinggalkan bende-bende ni. Encik nak masuk neraka ke muda-muda ni. Taubat la encik. Saya ada plan baik untuk encik ni. Yang ni ditanggung halal punya encik. Tak terlibat dengan qammar, riba' dan gharar." Terangnya penuh semangat.

Merah padam muka mamat tu tadi. lantas mengatur langkah berhujjah mempertahankan tindakkannya.

"Oh yer ker? Boleh citer kat saya apa benda riba', gharar dan qammar tu??! Tanyanya menguji.

Si agen tadi tu mulalah menggelabah. Rupanya dia pun tak tau mana bendenya riba', gharar dan qammar tu. Maklumlah, hari pertama bekerja. Tak pernah sekolah arab pulak tu. Dijawabnya lah dengan apa yang telah dibacanya dari buku panduan kerjanya. beberapa lama berhujjah, akhirnya tak berjaya juga dia memancing mamat tadi untuk menjadi pelanggan pertamanya hari itu.

15 minit kemudian...

Si agen tadi tu pun meminta diri . Sebelum si agen tu berlalu menaiki virago merelipnya, si pemuda pun bertannya kepada si agen tadi;

"Motor awak ke tu"?

"Ya, Saya baru beli minggu lalu". Jawabnya jujur.

"Banyak duit awak beli virago ni?" Tanyanya lagi.

"Taklah, pinjam bank. Interest 3.8% jer. Boleh la sikit-sikit" Merendah diri menjawab.

"Ha, baguslah tu. Jumpa lagi kat neraka nanti yer. Neraka 'interest bank' dengan neraka 'riba' insurans' berhadapan jer. Singgahlah nanti".

"zzzzzzz" 2 x 5 = 10

Kesimpulan :

- Beramal dengan ilmu dalam setiap lapangan. Islam itu kehidupan.
- Halal dan haram bukan untuk dijadikan modal jual beli dan dijadikan gurauan.
- Perbaiki diri sambil menyeru yang lain kepada kebaikan. Nak tunggu diri perfect sampai matilah nampaknya kita tak akan menegur orang. Lisan al-hal aqwa min lisan al-maqal.
- Yang halal itu jelas dan yang haram juga jelas. Tinggalkan perkara yang syubhat untuk keselamatan. Tiada istilah halam dalam Islam.
- Beradab dan berhikmahlah dalam menegur.
- Emotional quations perlu kepada latihan berterusan.
- Orang sekarang ni anggap benda haram tu macam biasa jer. Tanda qiamat dah dekat!!
Wallahu'aalam...

No comments:

Related Posts with Thumbnails