-->

Tuesday, March 20, 2007

Ada Apa dengan 'Gurauan'...?

Bismillah...

Kebiasaan kita hari ini, bergurau dijadikan alat untuk bermesra dan menghidupkan suasana. Lihat sahaja dalam kehidupan kita terutamanya kelompok mahasiswa di sini, gurauan itu sudah bermasyarakat sehingga hari tidak ceria jika tidak ada yang disakat dan ditawakan. Pastinya ada sahaja perkara yang akan dibangkitkan. Lihat sahajalah apabila seorang mula membuka bicara mengena, yang lain mulalah menambah rencah, menggaul dan meletakkan hiasan sehingga cerita yang dicanang jadi bahan tawa dan hiburan.

Rasulullah SAW juga dinyatakan di dalam sebuah hadis pernah bergurau dengan seorang wanita tua. Apabila wanita tua tersebut datang kepada Nabi SAW lalu bertanya adakah dia akan masuk ke dalam syurga. Baginda SAW menjawab wanita tua tidak akan masuk syurga. Wanita tadi lantas bersedih. Lalu Rasulullah menyatakan sebenarnya memang wanita tua tidak akan masuk syurga dalam ketuaannya. Tidak ada seorang pun yang akan masuk ke dalam syurga melainkan apabila ia telah dimudakan semula. Wanita tua tadi lantas gembira dengan keterangan Baginda SAW. Nabi SAW bergurau dalam keadaan penuh berhikmah. Gurauan Baginda juga bukan perkara kosong dan sia-sia, malahan ia menjadi suatu basyirah atau berita gembira walaupun penyampaiannya dalam bentuk gurauan.

Wah, jauh sekali kita hari ini jika dibandingkan dengan teladan yang ditunjukkan oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. Bercakap-cakap kosong pada kita sudah jadi kebiasaan. Bergurau apatah lagi, hampir kesemuanya perkara kosong dan sia-sia sahaja. Bertambah lagilah jika ada pula yang bermasam muka jika gurauan tadi melampaui had dan batasan. Ye lah, niat kita mahu bergurau. Tapi nak macam mana terkadang mungkin suasana dan keadaaan kita tadi tidak bertepatan dengan gurau senda yang kita bawa. Hasilnya masam muka, marah dan mengikis ukhwah yang telah lama terbina. Aduhh..malangnya. Bergurau juga boleh membunuh ukhwah dan kasih sayang sesama kita rupanya.

Saya menasihati diri saya dan kawan-kawan agar berhati-hati dan berhikmahlah ketika bergurau senda. Saya juga tidak terkecuali. Terkadang terlupa nak menapis gurauan sehingga menusuk ke lubuk hati lantas menjadi tekanan. Saya ni pula jenis tak reti senyap. Suka menyakat dan bergurau. Bukan apa, niat di hati cari-cari hiburan. Selain dari itu, mahu mengasah kepetahan berhujjah di samping jadi gelanggang latihan praktikal berhadapan kritikan yang bukan-bukan. Di luar sana tu terkadang banyak kritikan dan tohmahan yang jika tiada praktikal dalam menghadapinya kita akan lemas dan 'gubra' dengannya.

Saya minta maaf pada kawan-kawan yang terasa dengan gurauan saya. saya akan cuba hentikan perangai buruk ini jika makin ramai yang terasa dan tak tahan. Maaf la yer.

Wallahu'aalam...

2 comments:

tanpanama said...

betul tu. gurauan ada batasnya, tetapi kita juga perlu meraikan perasaan orang lain. jangan merasakan diri sendiri betul, jangan cepat marah...

kalam_sufi said...

suatu perkr yg perlu di muhasabahkan bagi kita semua..

benarlah apa yg di ajar di dlm ilmu tasauf..senyap itu lebih baik drpd berkata2..

ehmm entahla ust fairuz..maaf yer ust ana ni jnis x pandai sorok2..ckp trus trang jer..pd pdgn ana apa yg ana kenal enta dlu..mcm x sama ngn skrg laa..mksud ana slps enta da bersara dr jwtn YDP..ana nmpk enta da lainlaa..

la ni tampak perubahan dr yg dlu..dlu enta tampak tawadu' dan rendah dri..maaf yer ust fairuz ana kata mcm nie..tu yg ana nmpak la..

ana akui ana jua byk silap..dan lbih truk dr ust..tp tu la pdgn ikhlas dr ana..

maaf yer ustz..

Related Posts with Thumbnails