-->

HijriDate

Saturday, June 02, 2007

Rezeki Tangan Sendiri..

Bismillah,


Iza Kana Qutuka min yadaik, Yakti Qararuka Min Roksik - al-Marhum Syeikh Mutawalli as-Shakrawi r.a.

Maksud : Jika Makananmu (rezeki) datang dari tanganmu (usaha) sendiri, maka pertimbangan mu akan lahir dari fikiranmu yang asli (tanpa kongkongan dan paksaan).

Lafaz hikmah di atas saya dengar semalam dari seorang ustaz, Ustaz Selamat. Ia cukup membuat saya merasai kehaibatan ulamak tersebut. Ulamak besar yang pernah menjadi Menteri Wakaf Mesir, duduk di bawah pimpinan Sang Penakut Si Kuku Besi, Hosni Mubarak. Namun apa yang membanggakan, beliau tidak terpengaruh dan tidak tunduk dengan kehendak serakah sang Pemerintah. Beliau terkenal dengan seorang yang berpendirian tegas dan berani menyatakan kebenaran walau berhadapan dengan pemerintah tertinggi Negara. (Tidak hanya enggih engih, tidak hanya angguk angguk). Bukan mudah untuk melafazkan kalimatulhaq inda sultan al-ja'ir.

Pernah suatu ketika saya menyaksikan di dalam sebuah klip video, Syeikh Shakrowi menegur Sang President di hadapan halayak dan siaran tersebut keluar di dalam television tempatan.Sungguh berani dan tegas dalam menyatakan komentarnya. Sang President pula yang tertunduk kaku mendengar komentar tersebut. Bagaimana keberanian itu boleh timbul? Jawapannya, kata-kata di atas menjadi pegangan beliau. Beliau tidak meminta-minta untuk jadi mewah dan hidup senang walaupun bergelar seorang menteri!!! Rezekinya datang dari usahanya sendiri.

Pernah juga beliau mendapat hadiah dari kerajaan Arab Saudi dalam jumlah yang amat besar. Namun sumbangan tersbut tidak dijamahnya lalu diberikan kepada anak-anak yatim dan fakir miskin di dalam negara. Sungguh luar biasa. Adakah kita juga mampu jadi seperti beliau jika wang bantuan zakat yang kita terima pun sukar kita nak sharing dengan kawan-kawan.

Saya harap ia dapat jadi motivasi buat kita semua. Jangan rendahkan martabat ilmu yang kita pelajari dengan kesenangan dunia yang sementara. Rezeki yang kita perolehi haruslah datang dari usaha dan penat lelah kita sendiri. Jangan mudah meminta-minta atau mudah menerima jolokan kemewahan dan harta benda, kelak jika diterima kita terpalit dan sukar menyatakan kebenaran dek rasa terhutang budi dan kesenangan yang mengikat perut kita. Nak senang itu boleh, tapi jangan diganti dengan kemurkaan Tuhan.

Istilah-istilah seperti "nak jaga periuk nasi", ulamak rice cooker dan macam-macam lagi istilah sangat menakutkan saya. Cakap memang senang kan, tapi nanti kalau dah teruji tidak tahulah adakah mampu diri menghadapinya. Moga Allah menjaga kita semua dari fitnah ini. Saya anggap itu semua fitnah bagi seorang yang belajar agama. Contoh dah banyak di depan mata. Duduk di sana cukup takut untuk menyatakan kebenaran. Sebab apa? Tengkuk kita kita sudah kita letakkan secara sukarela depan mata pedang musuhNya. Kita sudah terikat dengan kemewahan dan kesenangan yang kita dambakan.

Percaya atau tidak, dunia ini akan rosak jika dua golongan ini rosak. Pertamanya Institusi Ulamak dan ilmuan. Keduanya Golongan pemerintah dan pentadbir.

Wallahu'aalam..

No comments:

Related Posts with Thumbnails