-->

Wednesday, August 01, 2007

Berbakti Pada Guru Dapat Sama Hasilnya

Bismillah…


Kala ini waktu subuh baru sahaja menjelma. Usai solat subuh pagi ini, saya duduk sebentar di depan komputer. Pagi ini pagi istimewa bagi saya dan seisi rumah saya. Kami di hadiri oleh tetamu yang kami pun tidak sangka akan menyambutnya. Kalau nak kata tetamu tu rumah kami alhamdulillah memang tidak pernah lekang dari kehadiran tetamu. Namu tetamu kali ini sangat istimewa kerana beliau adalah Syeikh Abdul Azim Syaaban, guru al-Quran kami bersama cucu beliau, 'Izz. Bersama kami juga Syeikh Basir dan Syeikh Zarul Saleh yang turut membantu berkhidmat untuk Syeikh.

Entah bagaimana percaturan Allah sehingga tergerak hati Syeikh untuk menziarahi kami serumah. Malahan bukan sekadar berziarah, hari ini Syeikh juga tidur di rumah kami. Allah, seronoknya. Moga kehadiran tetamu yang mulia ini membawa keberkatan kepada kami semua dan mengeluarkan kegelapan dari rumah kami. Syeikh datang ada tujuan tersendiri. Mahu siapkan sijil sanad untuk pelajar-pelajar yang bakal khatam mengaji bersama Syeikh.

Hari-hari terakhir di sini agak memenatkan juga. Namun, bila difikirkan semula seronok dan rasa gembira. Apa tidaknya sedikit demi sedikit cuba mengikis sikap menangguh kerja dan suka tudur pagi yang bersarang dalam diri sejak berkurun lama. Masa yang dah sedikit ni terpaksalah susun semua gerak kerja agar dapat disipakan dalam waktu yang dijanjikan.

Saya ada suatu perkara yang nak dikongsi pada kali ini. Sewaktu menulis rentetan sanad syeikh bersama guru-guru beliau, saya melihat beliau banyak berkhidmat untuk guru-gurunya. Saya terpanggil untuk berkongsi bersama siding pembaca semua. Sebenarnya berkhidmat dan berbakti kepada Tuan Guru ni terlalu banyak hikmahnya. Kalau nak dikutkan banyak tempat yang Syeikh mengaji dan kebanyakkannya pasti syeikh akan menjadi khadam kepada guru tersebut sehingga ada suatu kisah sewaktu berguru dengan salah seorang guru beliau yang buta yang menjadi muqrik di zamannya masa syeikh banyak dihabiskan untuk berkhidmat sehingga tidak sempat khatam pengajiannya. Namun, keberkatannya tetap mengalir di dalam diri Syeikh disebabkan keikhlasan hati beliau berbakti kepada gurunya.

Kita zaman ini agak sukar untuk berjumpa dengan murid yang mampu menjadi khadam untuk guru 100%. Kelas pun selalu ponteng. Guru pula kita sering perkecilkan. Guru tu begitu begini. Kalau kita ni hanya mencari keburukan dan kekurangan guru memang kita akan dibukankan dengan kelemahan dan kesalahannya yang banyak. Tapi jika kita mencari dan mengambil istifadah dengan kebaikan pada seorang guru, insyaallah kita akan ditutup dari melihat aibnya dan moga-moga kita akan mendapat keberkatan dari Allah Taala melalui kebaikan guru tadi.

Kalau kita ingin berbakti seperti mana Tuan-tuan guru kita berbakti kepada guru mereka suatu ketika dahulu memang agak sukar. Zaman pun telah berubah. Banyak pengajian yang hanya berorentasiakn peperiksaan. Sehingga guru zaman ini pun hanya melihat anak murid dari kaca mata peperiksaan. Bukan mahu mendidik tetapi mahu mengisi kekosongan dan sebagai sumber pendapatan semata. Tu yang macam-macam kes kita dengar di Malaysia. Anak murid cekik leher guru. Guru cabul anak murid. Guru belasah anak murid, murid bantai guru dan macam-macam lagi. Rosaknya institusi sekolah kini. Pasal apa? Semua gara-gara orentasi peperiksaan tanpa ada penekanan dalam pembinaan syaksiah dan pembangunan modal insane. Jumpa guru hanya di sekolah sahaja. Luar sekolah dia bukan guru akau dia bukan anak murid aku.

Tiada lagi rasa hormat dan respect anak murid terhadap guru. Anak murid semakin nakal dengan pelbagai ragam gejala social yang membimbangkan. Semalam ada kes 9 pelajar wanita tingkatan 4 dari sebuah negeri bantai, terajang, belasah dan kemudian tanpa segan silu membogelkan sehingga tiada seurat benang dan seterusnya merakam adegan bogel mangsa yang juga wanita gara-gara tidak puas hati dengan pelajar wanita tadi. Ganas ooo. Ini dah macam sek-sek mafia ni. Dah la ganas macamtu, lepas tu main tinggal jer kawan tu dalam keadaan berbogel di tepi jalan. Apa nak jadi budak-budak ni. Tak pening kepala cikgu zaman ni..!

Saya baca berita ni pun jadi pening kepala. Kira zaman sekarang bukan sahaja kawan lelaki bahaya bagi adik dan anak perempuan kita, bahkan kawan wanita juga sangat berbahaya dan pemangsa kepada kawan wanita yang lainnya. Dah wanita nak kawan dengan sapa lagi.

Kes lain pula Ustaz cabul budak. Ni lagi sakit kepala saya baca. Memang la kalau orang belajar agama, faham agama, dapat title ustaz pula tu, kalau buat salah nampak lebih besar dari orang biasa yang buat salah. Malas nak komen banyak kes ni la. Cuma ni pengajaran bagi bakal-bakal ustaz, kahwin la cepat-cepat. Zaman sekarang ni anak murid dah pandai mengurat cikgu. Pernah pengalaman saya dengar cerita abang saya yang baru masuk kerja jadi guru agama di sekolah agama petang di ngurat dan dikenyit anak muridnya yang perempuan yang baru darjah 6 sekolah agama (tapi tingkatan 3 sekolah menengah la). Tak peninga kepala ustaz. So, kalau dah kahwin kan senang sikit. Tak lah terpedaya dengan anak-anak murid ni. Berkahwin tu kan melengkapkan sebahagian lagi iman. Tapi zaman sekarang kahwin ni bukan senang kan. Ni kena bagi kursus kat mak ayah zaman sekarang agar cepatkan dan jangan tangguh-tangguhkan tempoh bujang anak-anaknya. Kahwinkanlah anak tu kalau dah bertemu jodoh yang sesuai walau terpaksa membantu pada awalnya. Maslahah lagi besar pak cik mak cik. Tak kesian ker dengan ustaz tu.

Ni dah jau merapulah ni. Oklah, ni ambil kesempatan sementara Syeikh masih berehat di bilik sebelah. Pasni nak kena siapkan lagi tulisan yang masih tidak selesai. TQ for ustaz Basir dan Ustaz Ghani yang sama-sama membantu menaip. Dah lama tak menaip jawi ni terkial-kial nak cari huruf. Oklah, buat mahasiswa/wi tahun akhir jumpa saya nanti insyaallah di perkumpulan mahasiswa/wi tahun akhir (HEMAT). Ada perkara yang boleh dikongsi bersama di sana nanti, insyaallah. Slot saya petang jam 1.30.

Wallahu'aalam.


2 comments:

De aQuSTaTiC's said...

ceh...kau tu bila nak kawin? huhuhuh.dengarnya mcm dah ada... tapi siapa ye?

Dr Kadir said...

Seiring dan sejalan... Anak murid tak sanggup untuk berkhidmat kepada guru. Dan guru tidak layak untuk dikhidmati.

Selalu juga di kuliah, lecturer bergaduh (berperang mulut) dengan pelajar. Apapun yang penting tarbiyyah dan kesedaran. Guru perlu sedar peranannya sebagai pendidik dan bukan hanya mengajar dan murid perlu insaf, keberkatan suatu ilmu itu datang daripada guru sedang sayyidina Ali sendiri menyebut "aku menjadi hamba kepada orang yang mengajarkanku walaupun sebatang huruf"

Moga kita semua menjadi anak-anak murid yang baik yer us fairus ;D

Related Posts with Thumbnails