-->

HijriDate

Saturday, July 28, 2007

Rehat Suatu Kemestian?

Bismillah…


Entri kali ini mungkin tidak banyak maknanya bagi yang tidak memahami. Ini bukan ruang untuk menyatakan isi hati sendiri yang tidak memberi faedah kepada orang lain. Kalau ada artikel saya yang lalu berbentuk luahan hati yang tidak memberi faedah kepada sidang pembaca budiman saya minta maaf.

Mungkin kehadiran saudara semua ke laman ini agak sia-sia kerana tiada manfaatnya. Saya berhasrat untuk menyatakan perjalanan hidup saya yang boleh dijadikan panduan atur hidup kita bersama. Sebab itu laman ini saya namakan jurnal jalan kehidupan.

Manusia dikurniakan dengan masa. Masa yang dikurnikan pula semuanya sama dengan top up 24 jam setiap hari. Manusia juga diuji dengan tanggung jawab. Banyak dan sedikit tanggung jawab di dalam kehidupan bergantung kepada kemampuan dan kewarasan pemikiran kita. Ada orang kata kita tidak punya masa yang cukup untuk memenuhi semua tanggung jawab kita. Al-wajibat akstaru minal auqat. Saya juga mengakui kenyataan itu. Memang benar jika kita sedar sebenarnya tanggung jawab selaku seorang muslim itu terlampau banyak. Sehingga tiada istilah masa lapang dan waktu untuk berpoya-poya. Namun itu bukan bermaksud kita tidak punya masa untuk berehat.

Di dalam sebuah hadis nabi SAW, ada menyeut mengenai keperluan berehat di dalam diri manusia;

Maksudnya : Berpuasa dan berbukalah, Jaga dan tidurlah kerana sesungguhnya bagi jasadmu itu ada hak-hak yang perlu ditunaikan, bagi matamu itu ada hak-hak yang perlu ditunaikan, dan bagi pasanganmu itu ada hak-hak yang perlu ditunaikan, dan bagi jiwamu(roh) itu ada hak-hak yang perlu ditunaikan.

Jelas di sini bahawa rehat itu perlu dalam kehidupan kita. Tertolaklah kata-kata yang menyatakan tiada rehat di dalam perjuangan. Kerana rehat itu adalah fitrah dalam kehidupan insane. Hanya cara kita menguruskan waktu rehat itu yang memerlukan kepada kebijaksanaan. Masa rehat perlu dirancang. Jika tidak, hak-hak yang sepatutnya ditunaikan di atas tidak akan kesampaian.

Saya melihat pelbagai ragam orang mengurus waktu rehat mereka. Ada yang berehat dengan tidur sepuas-puasnya. Ada yang pergi berkelah. Ada yang melayari internet, berchating, menelefon orang-orang tersayang, layan fifa 2007 dan macam-macam lagi. Rehat bebas bergantung kepada jiwa sesorang asalkan ia tidak melanggar batas-batas syarak. Pernah suatu ketika saya bekerja dengan seorang rakan dalam sesuatu program, setelah selesai program ia minta waktu rehat dari saya. Katanya saya sudah terabai banyak zikir dan aurad saya waktu program. Saya mahu rehat untuk dapatkan semula kekuatan rohani saya. Aduhh..bagusnya waktu rehat begitu. Kalau saya pula waktu exam adalah waktu paling rehat dalam hidup saya, sebab dapat duduk dirumah tanpa panggilan telefon dan gangguan.

Ada juga yang saya lihat tidak menjaga dan merancang waktu rehatnya. Sehingga cengkung dan tiada seri di wajahnya. Tiada rehat akan menyebabkan tekanan. Wajah nampak tua (macam saya). Akal dan pemikiran akan jadi sempit. Hati juga boleh jadi rosak. Apabila kita merasakan diri kita paling banyak melakukan kerja, kita akan menuding kawan-kawan kita yang lain hanya duduk rehat semata-mata. Kan sudah rosak hati kalau macam tu. Ikhlas sudah tiada lagi kalau begitu. Ada pula yang lebih dahsyat lagi kesan diri dan jiwa yang tidak mendapat rehat yang cukup. Futur dan rasa malas untuk bekerja akan menanti di hadapan kerana jasmani dan rohani telah over flow. Lebih had dan ketahanannya.

Pihak kepimpinan perlu memainkan peranannya dalam hal sebegini. Lihak ajk yang berada di bawah anada. Adakah mereka terbeban dengan kerja yang teralu banyak sehingga tidak cukup tangannya. Mereka malu untuk menyatakannya takut orang akan kata mereka menguingkit kerja yang telah mereka buat. Jadi pimpinan tertinggi perlu prihatin terhadap suis-suis ini takut jika sudah terbakar nanti agak sukar untuk mencari gantinya.

Kesimpulannya, saya menyeru kepada sahabat-sahabat agar ambillah waktu rehat secukupnya. Berehat itu tuntutan dan kerja juga merupakan tuntutan dan tanggung jawab. Imbangi keduanya agar semua hak-hak yang tersebut tadi mendapat tempat yang sewajarnya.

Saya ambil kesempatan ini mohon maaf pada pihak yang berkenaan kerana kerja yang saya pikul banyak yang tidak sempurna. Kerana saya juga orang yang lemah dan perlu mengambil sedikit rehat. Saya amat risau waktu sedikt yang berbaki ini akan mencela saya kerana apa yang saya tinggalkan terbengkalai dan tidak mencapai matlamatnya. Maafkan saya semua.

Wallahu'aalam..


2 comments:

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]downloadable software, [url=http://firgonbares.net/]buy dvd burner software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] academic research software sell your software to
discount adobe photoshop cs3 extended [url=http://firgonbares.net/]free nero[/url] buy it now software
[url=http://firgonbares.net/]problems with adobe.owl.dll with adobe photoshop cs3[/url] adobe photoshop cs3 torrents
[url=http://firgonbares.net/]where can i buy macromedia[/url] sms discount software
office recovery software [url=http://firgonbares.net/]cheap oem org software[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]best software to buy for, [url=http://sunkomutors.net/]to purchase microsoft software[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] cheap word software 3 Master Collection Mac
retail store software [url=http://sunkomutors.net/]microsoft photo software[/url] charity discount software
[url=http://sunkomutors.net/]microsoft 2003 software[/url] adobe acrobat reader 9 wont launch
[url=http://sunkomutors.net/]Office 2004 Mac[/url] adobe creative suite 3
filemaker pro expert [url=http://sunkomutors.net/]quarkxpress passport 7 tutorial[/b]

Related Posts with Thumbnails