-->

HijriDate

Sunday, August 12, 2007

Jalan-Jalan Di Kota Kehidupan

Bismillah,


Bertemu kembali di lembaran ini. Lembaran yang mencatat perjalanan seorang musafir di bumi Tuhan. Hampir seminggu saya di sini. Hari jumaat (semalam) solat di Malaysian Hall. Terdetik di dalam hati, rundu dengan khutbah jumaat di Masjid Zahraa yang berdentam dentum bunyinya. Isinya juga penuh mesej walau kadang mata juga terlelap di canai ngantuk yang tak hilang-hilang. Pagi jumaat itu saya rasa bertambah sedikit kekuatan kerana sehari sebelum itu (khamis) sudah berkenalan dengan sebahagian warga Malaysia di situ. Sewaktu Yasinan petang itu, saya telah ditarik oleh Uncle Zainal (pegawai JPM) untuk membawa yasinan, Tahlil (yang ada orang kata bidaah tu) dan tazkirah ringkas. Tetamu petang itu agak ramai juga. Jadi peluang itu memberikan saya sedikit gambaran tentang keadaan sosial sebahagian warga Malaysia di sini. Saya terpaksa jadi bidan terjun kerana ustaz yang sepatutnya membawa program itu tidak dapat datang di atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Suasana di sini agak menakutkan saya. Any time jumpa orang tak terjangka permintaannya. Ye lah, USTAZ ni bukan untuk diperdagangkan dan bukan juga untuk dimegah-megahkan. Saya tak minta pun panggilan tu. Tapi kalau dah namanya orang belajar bab agama ni tak nama ustaz pun kenelah ready any time. Kalau dipanggil secara mengejut terutamanya dalam bab-bab kemasyarakatan dan keagamaan ni perlulah dipenuhi walaupun sebenarnya diri ni pun tak lah bagus mana. Bak kata hukamak, sedikit yang namanya ilmu tu jika disampaikan tidak sedikit namanya. Qalilum minka la uqalu lahu qalil. Yang penting jangan takut untuk mencuba suatu yang baru. Banyak ilmu pun kalau takut tak akan jadi apa dengan ilmu itu.

Begitulah juga keadaannya kalau kita pulang ke tanah air nanti. Tempat-tempat stratergik seperti masjid dan surah jangan lupa untuk dikunjungi. Bukan setakat dikunjungi, tetapi perlu diberi perhatian sepenuhnya kerana di situlah bermulanya langkah pertama seorang USTAZ sepatutnya. Kalau ustaz pun dah tak pergi masjid, tak taulah saya nak kata apa. Latih-latihlah diri di mesir untuk selalu solat di mesjid dan di surau. Moga jadi orang yang hatiya lekat dengan Masjid dan surau. Tidak jadi penceramah, imam, tok siak dan lain-lain jawatan pun, cukuplah dengan keberadaan kita di masjid dalam setiap solat lima waktu dan pergaulan kita yang baik dengan warga masjid dan surau. Lisanul hal itu lebih power dari lisanul maqal. Perbuatan kita ke mesjid itu jadi kekuatan kepada orang disekitar kita. Jangan sampai orang sebut, alah ustaz pun tak pegi mesjid. Satu fitnah yang kita sendiri melakarnya.

Di sini juga saya berkenalan dengan 4 5 kumpulan ibu bapa yang minta saya mengajar anaknya mengaji al-quran. Insyaallah akan cuba saya turutkan. Namun tak tahulah saya masa yang sesuai kerana kerja yang dinanti-nanti telah datang. Isnin ini masuk ke kedai MAKAN. Saya kasihan melihat adik-adik itu yang mahukan tenaga pengajar untuk mengaji al-Quran. Sentiasa berubah-ubah guru dan tempat pengajian. Akhirnya, Alif ba Ta ajalah dapatnya. Saya berhasrat belajar untuk mengajar adik-adik itu semoga dapat melatuh saya bertutur dalam bahasa inggeris kelak. Adik-adik tu fasih la cakap orang putih. So, dapat lah kongsi ilmu sikit sambil ajarkan adik-adik tu fardhu ain. Saya lihat kesungguhan ibu dan ayah mereka mahu kepada agama. Namun di sini kemudahan agak terbatas. Dapat jugalah saya lepas rindu, dah lama tak jumpa anak-anak saudara di tanah air.

Ada juga sebahagian pak cik mak cik yang minta untuk isi program mingguan mereka. Program pengajian agama. Erm, takut juga. Pak cik tu kata soalan biasanya benda yang pelik-pelik. Tapi saya kata saya dah ada jawapannya insyaallah untuk setiap soalan mereka. Tidak tahu untuk setiap soalan yang saya tidak tahu menahu, hehe. Kalau tahu jawabla, susah mana nak kata tak tahu. Imam malik pun biasa-biasa je jawab tak tahu. Tak tahu tu pun sudah sebahagiuan ilmu. Kita tahu yang kita tidak tahu. Cuma program ni tak pasti lagi bila akan berjalan. Katanya setiap hari sabtu. Namun bergantung juga pada jadual bertugas saya nanti. Kalau dapat isi nanti elok juga. Dapat saya mentelaah kitab-kitab dan bahan rujukan nanti. Kalau tak bukak nanti ada blur juga pala saya ni.

Di sini alhamdulillah saya dipertemukan dengan kawan-kawan yang baik hati. Tumpangkan rumah, bawa jalan-jalan, carikan kerja dan macam-macam lagi. Moga suasana ukhwah seperti ini akan berterusan tanpa ada sebarang kepentingan. Mereka juga cari kekuatan dan saya juga perlukan mereka untuk sama-sama dapat kekuatan. Betullah kata Nabi, Islam itu dengan jamaah. Baik jamaah yang kita campuri baiklah kita. Kalau kita hidup bersendiri, syaitan akan jadikan kita jamaahnya. Habislah kita. So jangan suka duk sorang-sorang. Kelak di baham serigala yang sentiasa kelaparan. Syaitan tu Nabi gambarkan sebagai serigala yang membaham kambing yang keseekoran.

Setakat ini dahulu untuk kali ini. Hari ini agak penat sedikit kerana penat meneroka kota London. Belajar-belajar guna train, tiub, bas jalan-jalan di sekitar central. Insyaallah jumpa lagi di masa akan datang jika tangan ini berkesempatan untuk melakar dan akal penuh dengan kelapangan.

Wallahuaalam...

6 comments:

Anonymous said...

Setiap golongan menerima expectation masing-masing daripada masyarakat. Graduan pengajian agama seperti ustaz, tentulah expectationnya tak sama dengan expectation daripada graduan UK - masing-masing ada tekanan sendiri dan since dah sampai ke Mesir, saya dah faham tekanan yang diterima oleh graduan al-Azhar. It is good if you can prove that al-Azhar graduates are equal to Oxbridge grads (sebab itu pun apa yang diwar-warkan, kan? Saya ikut berkonvensyen DPM sekali di Mansurah dua minggu lalu, and I heard that statement), because that is what you guys are. Some people undermine al-Azhar graduates - is it their fault? I don't think so- after seeing so many opportunities for students here (I mean Egypt)to learn- kelas talaqqi sana-sini cuma tak nak pergi je, shame on those yang tak nak amik peluang - tak boleh nak salahkan golongan liberal yang buat kenyataan i.e. soalan retorik kenapa tak ada graduate al-Azhar yang jadi ilmuan besar, kat Malaysia and sampai peringkat international.

All the best.

p.s: Kenapa London? Patut pegi Manchester..huhuh..we are in need of some more ustaz..

MOHAMAD FAIRUZ BIN TAMJIS said...

salam..ermm..tq for ur comment..i dont have any answers coz u know all of the answers..balik dari egypt mesti dah tau jawapan2 tu kan..bagi saya semua sama..tak kira kita lepasan apapun..yang penting kerja untuk islam ikut kemampuan masing..kalau ustaz nak buat bangunan mana pandai..kalau orang tak mengaji langsung pasal agama cakap pasal agama rosak la..kat mana kita berada tuhan dah letakkan kita dengan tugas yang sedia ada, faham tak faham je laa..mahir tak mahir jer la, malas tak malas jer kan..

Ulamak besar tu penting, tapi orang yang tak sampai taraf ulamak dan dalam masa sama bekerja untuk islam itu juga jauh lebih penting dan amat diperlukan. kerja kita bukan setakat di atas pentas tapi di grassrood, peringkat bawah rumput..sapa nak bekerja>??

saya tak pilih london or manchester..tapi dah Tuhan letak kat sini, ikut je lah..walaupun hati nak ke manchester (kelab kesukaan saya MU) tapi kat sini sudah ada ruang untuk saya bergerak dan hidup buat sementara di UK..so tak leh la pindah manchester, lagipun sana dah ramai kawan2 saya kat sana..cari diaorang tu..ada..depa malu2

Anonymous said...

memang ada..tapi tu lah..sibuk bekerja..huhuh..

Anonymous said...

salam..ala bestnya + mencabar...ustaz dah abis master ke skrg? erm..jauh mengembara ye... semoga pengalaman yang diberi menjadikan diri lebih matang...

Monolog farizalshah said...

huhuhuhuhu cyiyaok bro apai...i slute with u ...u can talk and teach to childest in there.huhuh(macamlah BI power) good luck bro...ilalliqa maa salamah

Anonymous said...

Dah dapat National Insurance Number? kalau tak de kira kerja illegal tu..good luck.

Related Posts with Thumbnails