-->

HijriDate

Sunday, February 18, 2007

Keletihan, kepenatan dan kesibukan sunnah orang nak berjuang...

Bismillah...
Sudah agak lama tak update blog ni. Minggu ini agak padat dengan kerja-kerja. Kelas juga semakin rancak. Ditambah lagi dengan internet yang bermasalah di rumah membuatkan saya sedikit terhenti untuk menulis. Tapi itu semua sekadar alasan. Sebenarnya kalau masa dijaga sebaiknya, segalanya akan tersusun dengan baik. Saya tarik balik alasan-alasan tadi.
Saya tak tahulah, kenapa masa rasa macam pendek sahaja. Satu hari saya rasa macam sejam sahaja. Seminggu rasa macam sehari. Baru jumaat sampai dah sampai satu jumaat lagi. Dah akhir zaman ni, masa rasa macam makin singkat. Sekejap jer dah bulan dua. Ehh..Umur pun dah semakin tua nampaknya. Orang kata umur saya dah 28 tahun. Wah, saya senyumkan sahaja. Bagus juga kalau orang nampak saya dah tua. Sekurang-kirangnya, saya semakin berjaga-jaga. Usia berjalan laju. Ilmu di dada tak ke mana. Perancangan dahulu adakah lancar menuju matlamatnya.

Saya ada satu perkembangan baik nak cerita pada semua. Apa yang saya tuliskan dalam artikel lalu "alat bantuan mengajar" sudah semakin mendapat sambutan. Hari ini ust Asri sudah mula menggunakan presentations dalam ceramahnya. Orang-orang kuat PMRAM pun sudah mula mengorak langkah melakukan perubahan dalam penyampaian. Ust hafiz sedang siapkan keseluruhan manhaj untuk Q PMRAM dalam power point. Sambutan di setiap BKAN dan DPM untuk menggunkaan projektor semakin kelihatan. Wah, nampaknya perlu ada usaha untuk menambah bilangan projektor di sini. Apa tunggu lagi DPMI dan BKAN2 yang kaya, bila lagi nak beli projektor untuk meningkatkan momentum perubahan ni. Tak leh nak harap pada projektor PMRAM sahaja. Saya rasa seronok melihat arus perubahan ni. Moga kehangatannya akan terus merebak dengan lebih meluas lagi di sini.

Lusa pula ada kursus designer dan web blog di rumah johor. Matlamatnya nak lahirkan lebih banyak lagi web blog berunsur dakwah di kalangan ahli, selain daripada melatih bakat-bakat baru untuk SUKEJ. Saya harap adik2 dan semua rakan2 dapat hadir dalam proram tu. Saya sudah tulis satu artikel tentang keperntingan web blog ni dalam SUKEJ edisi terbaru. Kalau dah terbit nanti saya akan paparkan di sini. Saya harap seruan ini juga akan terus mendapat sambutan dari semua pihak. Saya tak mahu berlama lagi di sini. Banyak lagi urusan nak disiapkan. Jika ada kelapangan, saya akan menulis lagi. Tajuk dalam kepala banyak, namun apakan daya. Jangan beralasan lagi.

Tanggung jawab kala ini lebih banyak dari masa yang diperuntukkan. Jangan banyak tido!!!
wassalam...

1 comment:

MZP said...

Syarat-syarat Pertandingan Membina Blog 2007 Anjuran BKPJM.

1. Anda mestilah seorang ahli BKPJM yang sedang berada di Mesir.

2. Anda mestilah mendaftarkan diri ke http://bkpjm.itopsites.com dan menampalkan kod HTML-nya di blog masing-masing ( supaya logo pertandingan kelihatan )

3. Logo mestilah dipaparkan di bahagian atas sidebar atau bahagian-bahagian yang mudah dilihat.

4. Pertandingan berlangsung sepanjang tempoh bermula dari 1 Mac 2007 ( 2 petang ) hingga 31 Mac 2007 ( 2 petang ), dan pemarkahan akan diambil sepanjang tempoh sebulan itu. Tiada markah diambil sebelum dan selepas tempoh itu.

5. Pemarkahan dibuat berdasarkan konsep penambahan dan penolakan markah sebagaimana perincian berikut :

a) Aspek-Aspek Penambahan Markah :

- Membuat apa juga posting/entri
- Membuat posting/entri bahasa Arab dengan tulisan Arab.
- Membuat Posting bahasa Inggeris
- Melakukan sebarang perubahan kepada template dan perubahan itu berjaya.
- Menambah sesuatu kod HTML atau item pada blog, yang asalnya item itu tiada dalam template asal. Setiap satu jenis konsep layak menerima satu kadar markah tertentu.

b) Aspek-Aspek Penolakan Markah :

- Blog tidak update kerana tidak membuat posting/entri.
- Membuat posting ciplak, berasaskan copy/paste, hasil penulisan orang lain.
- Tidak membuat perenggan langsung dalam entri/posting menjadikannya satu perenggan panjang berjela.
- Posting terlalu panjang dan membosankan serta meleret-leret.
- Tatabahasa terlalu teruk dan set taip terlalu teruk.
- Posting terlalu pendek ( kurang 10 perkataan )
- Melakukan perubahan pada template tetapi perubahan itu gagal.
- Melakukan penambahan item atau kod HTML, tetapi ia gagal berfungsi.
- Penambahan item atau apa-apa konsep yang serabut dan kucar kacir secara keterlaluan sehingga kelihatan terlalu serabut.

6. Pemarkahan berkenaan template akan dibuat secara mingguan manakala pemarkahan berkenaan entri dibuat secara harian.

7. Lima Blogger yang menduduki ranking teratas dalam carta topblog bkpjm akan mandapat markah bonus. ( dinilai pada setiap hari jam 3 petang )

8. Keputusan hakim adalah muktamad.

Yang benar, Mohd Zaki.

Sebagaimana yang kelihatan, markah paling besar berada pada posting dan entri, bukan pada design template. Namun kedua-duanya mempunyai kadar markah masing-masing. Selamat mencuba.

Related Posts with Thumbnails