-->

HijriDate

Friday, January 05, 2007

Niat yang ikhlas pemangkin kecemerlangan...

Bismillah...


Saya nak ubah topik perbincangan sebentar. Minta maaf sekiranya ada yang menunggu-nunggu siri kedua Dinar Iraq, skim-skim cepat kaya dan bala Allah. Kali ini saya ingin mengajak sahabat-sahabat merenung suatu perkara yang berkaitan dengan sistem peperiksaan atau Nizom Jameah yang mana sahabat-sahabat bakal tempuhi tidak berapa lama lagi.

Sistem ini (Sistem Jameah) baru sahaja diperkenalkan di Al-azhar menggantikan sistem lama iaitu sistem jamek yang terbukti berkesan melahirkan cendikiawan Islam yang amat ramai suatu ketika dahulu. Persoalannya adakah sistem yang ada pada hari ini gagal untuk menandingi sistem jamek dalam melahirkan ulamak-ulamak yang setanding al-Ghazali, Syeikh Al-Mutawalli Shakrawi, Syeikh Jadul Haq dan ulamak-ulamak lain hasil tuaian sistem jamek?

Universiti Al-azhar (Jameah al-Azhar) vs Masjid al-Azhar (Jamek al-azhar)

Saya pernah mendengar seorang ustaz bercerita suatu ketika dahulu berkaitan dua sistem di atas. Dia bertanya apakah bezanya dua sistem di atas dan mengapa sistem jamek dilihat lebih menonjol dalam melahirkan cendikiawan Islam yang amat ramai dan bermutu. Beliau mengatakan dengan berseloroh. Jamek tu Muzakkar dan Jameah tu Muannas. Kemudian membacakan sepotong ayat al-Quran Walaisa az-zakaru kal unsa. Ya, secara logiknya manakan sama seorang lelaki dengan seorang perempuan. Namun itu sekadar gurauan sahaja. Tiada kaitan dengan perbincangan kita hari ini.

Bagi saya secara peribadi al-Azhar sebenarnya masih lagi mengekalkan sistem lama. Dalam masa yang sama memperkenalkan sistem baru mengikut trend pengajian masa kini. Kita dapat lihat sendiri di Mesjid al-Azhar masih lagi berjalan sistem lama dengan kaedah bertalaqi. Ramai ulamak besar al-Azhar seperti Dr. Umar Hashim, Dr. Muhammad Siad Saltut, Dr. Rabek al-Jauhari dan ramai lagi tokoh lain yang mengajar di situ. Cuma berapa orang sahaja yang mampu mengikuti pengajian di Jamek al-azhar secara penuh? Ada, bukan tak ada. Saya tidak menafikan. (Saya pun jarang pergi)

Jadi adakah kita masih nak salahkan sistem yang ada pada hari ini? Tentunya tidak bukan. So, apakah sebenarnya punca kemundurun tadi? Fikirkan!!

Ye, sebenarnya niat kitalah punca kemunduran kita pada hari ini. Kita terbuai dengan trend baru pengajian dengan hanya mementingkan peperiksaan semata dan meninggalkan penumpuan kita terhadap penguasan ilmu. Yang penting lulus periksa, dapat sijil, balik Malaysia dapat kerja, gaji besar, dapat kahwin dan last sekali lari dari tugas seorang ustaz yang ada cop mohor al-Azhar bergelar azhari. Tu pun kalau cukup 4 tahun duduk di Azhar ni (mengikut sebahagian pendapat ulamak yang mengatakan sekurang-kurangnya mestilah mastautin 4 tahun untuk menisbahkan diri dengan sesuatu tempat )

Konvokesyen. Pengiktirafan ilmu atau pengiktirafan sijil??

Niat kita tidak ikhlas dalam menuntut ilmu. Saya bukan nak mengata sesiapa. Saya pun sama, bukan bagus sangat. Kita tiada matlamat yang jelas dalam menuntut ilmu di sini. sebab tu mundur. Kita bukan tidak pernah dengar hadis Nabi berkaitan niat. Dalam setiap kumpulan kitab hadis dan kitab-kitab pengajian yang lain, hadis tadi sering diulang-ulang bagi mengingatkan kita akan kepentingan menjaga niat. Agar kita sering mentajdid niat kita. Agar niat kita sentiasa ikhlas dalam setiap amalan kita. Menuntut ilmu ikhlas kerana mencari keredhaan Allah. Menuntut ilmu nak bantu agama Allah. menuntut ilmu nak bantu ulamak-ulamak, ansarullah dan orang-orang Allah dalam memperjuangkan agama Allah. Barulah kita rasa bertanggung jawab dalam menuntut ilmu.

Bukankah Nabi dah bersabda : Fa hijratuhu ila ma hajara ilaih (maka hijrahnya kepada apa yang dia niatkan) Kalau niat kita setakat nak dapat sijil, sijillah yang kita dapat. Kalau nak glamour, glamourlah yang kita dapat. Kalau niat kita nakkan cinta seorang lelaki atau perempuan, maka itulah juga yang kita akan dapat (Kadang-kadang tak dapat terus). Tapi kalau niat kita benar-benar ikhlas keranaNya, insyaalah ilmu kita dapat dan dunia akan mengikut telunjuk kita. Namun hari ini, kita pula yang mengikut telunjuk dunia.

Saya tidak mahu memanjangkan lagi artikel ini cukuplah setakat ini. Takut terlalu panjang korang tak mahu baca. Maklumlah, musim imtihan ni banyak kitab yang perlu dibaca.

P/s :
- Mari ikhlaskan niat kita dalam menghadapi exam yang bakal datang.
- Baca kitab jangan waktu nak exam sahaja. Lepas ni pakat-pakat susun jadul kitab-kitab untuk musim saifi.
- Mesjid al-Azhar menanti kehadiran anda dengan sistem jamek qaedah talaqi berguru.
- Gambaran kejayaan mesti ada dalam kotak fikiran anda jika anda mahu berjaya kerana anda adalah apa yang anda fikirkan. Ia juga satu doa dan pengharapan bukan!!
- Kurangkan tidur anda sekiranya anda mahu rasa imtihan sudah dekat. Paling sikit 4 jam sehari.

Sekian sahaja. Selamat menjalani musim imtihan dalam musim sejuk lagi menyejukkan.

Wallahuaalam.

2 comments:

MZP said...

sokong. niat yang ikhlas pemangkin kecemerlangan.

tetapi, ada banyak beza antara kecemerlangan dengan kejayaan.

Ramai yang mengejar kejayaan, tetapi tidak mengejar kecemerlangan.

MOHAMAD FAIRUZ BIN TAMJIS said...

yups ki..ko ada tak ramuan lain nak capai kecemerlangan..ko wat la artikel beza dari segi lughah antara kecemerlangan dan kejayaan..pastu letak rempah ratus yang perlu untuk dapat kecemerlangan..leh wat buku tu..uhuhhu..

Related Posts with Thumbnails