-->

Thursday, December 28, 2006

Dinar Iraq, skim-skim cepat kaya dan bala Allah. (Siri 1)

Bismillah...

Hadis Nabi SAW menyatakan:

التاجرالأمين الصّدوق المسلم، مع الشهداء يوم القيامة

Yang bermaksud : Peniaga yang amanah, berkata benar dan muslim akan bersama dengan para syuhadak pada hari qiamat. Au kama qala Rasulullah SAW.

Dalam kegilaan kita mencari kekayaan dan keuntungan, terkadang kita lupa akan hukum hakam yang mana kita terikat padanya sebagai satu pakej yang wajib kita penuhi apabila kita telah mengimani kalimah toiyibah (kalimah syahadah). Islam tidak menghalang mana-mana penganutya untuk mengaut keuntungan di dalam perniagaan bahkan Islam amat menggalakkan penganutnya terlibat dalam perniagaan. Bukankah 9/10 sumber rezeki itu berpunca dari perniagaan.

Kaedah fiqhiyah menyatakan bahawa muamalat (secara khusus perniagaan) itu kesemuanya mubah kecuali ada dalil yang mengharamkannya. Ini bukti bahawa Islam amat terbuka di dalam perkara ini akan tetapi sangat menagambil berat agar muamalah yang dijalankan suci daripada pemerasan. Suci dari pembohongan. Suci dari memakan harta manusia dengan kebatilan. Agar hasil yang diterima itu suci lagi menyucikan dan mendapat keberkatan dari Allah Taala.

Ketahuilah bahawa kaedah fiqhiyah juga ada menyatakan:

Ma Hurima Akhazahu Hurima Aatoahu.

Maksudnya : Apa yang diharamkan mengambilnya maka diharamkan juga memberinya.

Harta dan keuntungan yang kita perolehi dari yang haram bukan sahaja haram untuk kita bahkan haram juga untuk kita berikan kepada orang lain. Bayangkan jika kita seorang bapa. Adakah kita akan berikan pada anak kita makanan dari hasil yang haram. Tidak terfikirkah kita kesannya. Anak-anak jadi nakal dah susah untuk dilentur. Gejala sosial jadi habuannya. Akhirnya bala dari Tuhan menanti kita semua.

Allah berfirman di dalam al-Quran di dalam surah al-Anfal ayat ke 25 :

وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

Maksudnya : Dan peliharalah dirimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu sahaja. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya

Lihatlah bahawa bala Allah itu tidak turun hanya pada yang membuat kerosakan dan huru-hara. Akan tetapi semua akan merasa azabnya jika kita berterusan di dalam kerosakan dan tidak kembali kepadanya dan jalan yang telah disuluhnya.

Lihatlah pula jika kita seorang penuntut ilmu. Kita menerima dan mencari rezeki dari sumber yang haram. Belajar agama sambil makan hasil yang haram. Aduh, sakit kepala. Itu makanan, belum lagi dengan penglihatan yang haram. Kata-kata yang haram. Pembacaan yang haram. Dan banyak lagi yang haram.

Lupa kita pada kisah Imam Syafie yang mengadu kepada gurunya Imam Waqik tentang kelemahan ingatannya. Jawapan yang diberikan sangat mudah iaitu tinggalkanlah maksiat. Sesungguhnya ilmu itu cahaya dan cahaya tidak masuk ke dalam hati-hati orang yang berbuat dosa. Allah. Saya Nasihatkan diri saya sendiri!!!

Tahu apa kesilapan Imam Syafie waktu itu?? Hanya melihat tumit wanita yang tak pakai stokin. Kita lebih-lebih lagi. Bukan setakat tumit wanita yang kita lihat!!! Patutlah lagi banyak lupanya dari Imam Syafie. Quran susah nak menghafal. Periksa asyik tak lulus. Belajar tak masuk-masuk. Orang tanya pun susah nak menjawab. Takut nak kehadapan. Mandom!!! Astaghfirullahalazim. Cukuplah tu…!!!

Sebenarnya, Ini adalah muqaddimah saya dalam membongkar beberapa kerosakan di dalam muamalah yang berlaku bukan setakat di Negara kita Malaysia, malah tidak dilupakan di tempat kita berkumpul menadah ilmu (bumi Mesir) dan lebih menyayat hati apabila ia berlaku sendiri di dalam kelompok kita yang belajar maqasid syariyah, belajar hadis, belajar tafsir, belajar feqah dan belajar segala ilmu-ilmu agama. Malangnya!!!

Doakan saya sempat menyambung risalah ini…

Wallahuaalam...

Kita akan selesaikan artikel ini insyaalah sebelum 25 000 dinar Iraq ini bersamaan dengan 25 000 dolar Amerika 3 tahun dari sekarang (Menurut pandangan pengamal skim cepat kaya!!!)


[+/-] Selengkapnya...

Sunday, December 24, 2006

Di antara usia yang bertambah & umur yang semakin berkurang...

Bismillah...

Lama tak send entry..idea ada namun masa tak berapa mengizinkan untuk menulis..insyaallah nanti ada beberapa perkara yang akan saya bentangkan..tunggu masa sedikit lapang..

Di kesempatan ini saya ucapkan selamat hari lahir ke-22 buat sahabat seperjuangan MD FAHAMI SHUKRI KARNAIN. Moga usia yang semakin bertambah menjadikan diri semakin matang dalam menghadapi liku-liku perjalanan hidup yang mendatang..

Macho tak gambar ni..hehe..(gambar ker orangnya)

Wallahua'alam...

[+/-] Selengkapnya...

Sunday, December 10, 2006

Jadilah perokok yang berakhlak

Bismillah...

Artikel ini bukan bertujuan menggalakan perokok-perokok untuk terus aktif dalam aktiviti merokok. Bukan juga untuk menggalakkan kegiatan saudagar-saudagar rokok seperti Dunhill, Cleopatra, Salem dan yang sewaktu dengannya untuk terus aktif memproduk rokok-rokok buatan mereka. Ia juga bukan galakan kepada petani-petani tembakau kecil atau besar di mana-mana tempat agar memperluaskan lagi hasil pertanian tembakau mereka.

Akan tetapi, artikel ini bertujuan untuk mengingatkan kepada mereka yang terlibat dengan makhluk yang bernama rokok ini agar menjaga akhlak mereka dalam setiap aktiviti yang mereka lakukan. Soalnya, bagaimana mahu menjadi perokok yang berakhlak??! Adakah orang yang berakhlak itu orang yang sentiasa meletakkan dirinya dibelengu perkara-perkara yang makruh di sisi agama??! Atau terkadang-kadang tanpa disedari sehingga membawa dirinya terjerumus ke lembah kebencian Sang Pencipta dan orang yang berada di sekitarnya??!!

Pastinya orang yang berakhlak tidak sebegitu sifatnya. Setinggi-tinggi akhlak manusia dapat dilihat pada diri Rasulullah SAW. Rasulullah di sifatkan sebagai al-Quran yang berjalan kerana peribadinya yang berpandukan al-Quran suluhan agung Yang Maha Mencipta. Segala gerak gerinya penuh dengan kelembutan dan hikmah. Sesiapa yang melihatnya pastinya akan jatuh hati dengannya sehingga musuh ketat baginda, Abu Jahal dan Abu Lahab juga mengakui kemulian peribadi Baginda. Itulah dia kuasa akhlak. Mampu mengadaptasi pelakunya sehingga kelihatan begitu berkarisma.

Sekadar hiasan : Ada apa dengan sebatang rokok?

Oleh itu bagaimana pula dengan persoalan kita. Adakah si perokok itu tidak berakhlak? Saya kata Ya!!! Opss..ada sedikit istisnaat. Saya tidak mengatakan semuanya begitu. Sebelum pergi lebih jauh, elok saya nyatakan terlebih dahulu baith yang membangkitkan saya menulis artikel ini. Ada dua sebab utama: iaitu Sayang dan Benci.

1) Saya sayang si perokok kerana orang yang merokok ni mengundang penyakit. Seribu satu penyakit. Sebab belum jatuh sakit, jadi mereka terus merokok. Jadi saya tak mahu mereka sakit dan Aiman kata : ayah, berhentilah merokok. Kesian kat Aiman yang selalu sangat kene asap rokok. Orang yang kena asap hembusan si perokok lebih malang lagi kerana menyedut karbon dioksida hasil pembakaran rokok si perokok. Tak pasal-pasal si Aiman yang kena kanser akibat rokok ayahnya dan yang sewaktu dengannya.

2) Saya benci sebahagian perokok. Perokok yang tiada sivik. Sebab saya sudah banyak kali bertengkar dengan perokok kerana merokok dalam kenderaan awam. Kita cakap baik-baik dia buat tak paham. Perli-perli kita. Hembus ke muka kita dengan sengaja. Mana tak benci perokok macam ni. Sakit hati. Nak merokok rokok la dalam kenderaan sendiri. Ni kenderaan awam. Dengan sebab rokok awak tu, orang lain pun dapat sakit sama. (Lafaz amm yuridu bihi aljameek, sapa-sapa yang terlibat la..) . Orang lain jadi benci kat kamu. Ishhh!!! Berakhlak la sikit.

Dari dua keadan di atas, saya menyimpulkan bahawa sebahagian perokok (Golongan pertama) merasa malu menjadi perokok. Kira malu tu tanda mereka masih punya akhlak. Mereka bersembunyi untuk merokok. Rokok segera dibuang jika ada orang yang tidak merokok lalu di hadapan mereka. Lagi-lagi kalau ada akhawat. Sebahagian mereka hanya merokok di tempat-tempat khusus (private) sahaja. Mereka tidak keterlaluan sehingga menjadikan rokok sebagai bahan pertama untuk berbuka puasa.


Sekadar hiasan : Kawasan khas merokok untuk perokok yang ada sivik.

Orang begini bagi saya masih ada harapan untuk berhenti merokok. Mereka berpandangan rokok tu makruh sahaja dan pendapat yang haram di tolak sementara ke tepi. Ye lah benda khilafiahlah katakan. Hujjahnya, doktor kat kuliyah pun merokok. Kuliah Syariah Islamiyah lagi. Di tambah pula, rokok tu sedap katanya, lagi-lagi lepas makan. Saya dengarkan sahaja.

Sebahagian perokok (Golongan kedua) pula menunjuk-nunjuk dan berbangga pula menjadi seorang perokok. Kita lalu disebelahnya disapanya dengan menghulurkan sebatang rokok. Wah, baiknya. Tapi saya kata, maaf Aiman tak merokok, terima kasih.

Gambar hiasan : Perokok tegar, di manakah noktahnya?

Bagi golongan seperti ini, rokok adalah segalanya. Makan rokok, minum rokok, tidur pun rokok. Tanpa rokok hidup tak bahagia katanya. Tak macho. Ketagihan menyebabkan sehari 2 hingga 3 kotak rokok dibazirkan. Mulut berbau busuk dan gigi berubah warnanya sebagai tanda kesungguhannya menjadi seorang perokok. Orang disekitarnya tidak dipedulikan. Kita kena asap rokok ker, habuk rokok ker dan yang yang lebih kurang hajar terkena bara rokok ker mereka buat slumber sahaja!!! Yang penting dapat telan asap rokok. Anak jin betul orang macam ni!! Perokok macam ni saya klasifikasikan sebagai perokok yang tak berakhlak langsung.

Oleh itu, saya nasihatkan kepada sahabat-sahabat yang merokok anda ada pilihan samaada mejadi perokok yang berakhlak atau berhenti sahaja merokok kerana dengan merokok itu serba sedikit telah mengurangkan nilai akhlak anda. Apa tidaknya, setiap hari anda bergelumang dengan perkara makruh (Bagi yang berpegang dengan hukum makruh, saya no komen. Setakat ini saya tidak jumpa ada yang kata merokok tu harus, sunat dan wajib). Silap-silap haribulan, boleh jatuh haram dengan sebab mudarat yang anda sendiri cari di samping membahayakan orang disekitar anda.

Wallahuaalam..
Hiasan : Kempen katakan tidak pada rokok.

P/s : Sedikit Fakta mengenai rokok;

1) Tembakau dari rokok mengandungi lebih 4,000 kimia, kebanyakannya beracun.
2) Nikotin menambahkan tekanan darah, memaksa jantung bekerja lebih keras.
3) Karbon Monoxide menjadikan jantung anda bergerak lebih cepat dan mengambilalih oksigen dalam darah.
4) Tar di dalam rokok mengandungi berpuluh kimia yang mengakibatkan barah.
5) Merokok boleh menyebabkan saluran jantung (artery) tersumbat yang boleh menyebabkan serangan sakit jantung.
6) Perokok mempunyai 70% risiko kematian akibat sakit jantung berbanding dengan yang tidak merokok.

Di Malaysia, 4.6 juta rakyatnya adalah perokok. Perangkaan menunjukan kes sakit paru-paru di Malaysia bertambah 17% setahun dan setiap tahun 10,000 rakyat Malaysia mati akibat penyakit yg berpunca dari merokok setiap tahun. Adakah anda bakal seorang darinya?

Anda seorang perokok dan ingin berhenti merokok?

[+/-] Selengkapnya...

Saturday, December 02, 2006

Air mata Cairo tumpah lagi

Bismillah..

Sudah lama saya tidak menulis sajak. Jadi kali ni saya sertakan sajak air mata yang saya tulis besempena kepulangan insan-insan istimewa ke tanah air pada 1 disember 2006 yang lalu. Maafkan saya jika gambar-gambar sensort yang saya uploadkan menyentuh hati mana-mana pihak. Sekadar tatapan dan renungan. Lihatlah apabila mereka mampu menangis. Alangkah baiknya jika tangisan itu ikhlas keranaNya...

Air mata Kaherah tumpah lagi
Enam jejaka meninggalkan kami
Cairo Airport menjadi saksi
Sayu dan gembira menggamit naluri

Air mata Kaherah tumpah lagi
Dua coaster datang mengiringi
Setramco lagi masih tak mencukupi
Solah as-safar sesak dipenuhi

Air mata Kaherah tumpah lagi
Candid dan video habis dimanipulasi
Pelbagai ragam, gaya dan posisi
Hanya yang menarik ku paparkan di sini

Air mata Kaherah tumpah lagi
Harapan dan semangat dibawa pergi
Kenangan di sini di copy di CD
Jadi bekalan perjuangan harmoni

Air mata Kaherah tumpah lagi
Yang pergi tetap kan pergi
Tinggallah kami di sini yang berbaki
Kerna perjuangan tak selesai lagi

Air mata Kaherah tumpah lagi
Yang pergi sayu membawa memori
Yang tinggal sayu tak sekali kembali
Yang menunggu sayu sekian lama menanti

Air mata Kaherah tumpah lagi
Jatuh di pipi seorang lelaki
Mahal harganya menitis sesekali
Biar tumpahnya kerana Ilahi

Selamat kembali ke tanah air buat Azman Shaari(Wak Reng), Nazir, Farid Nong Chik (Tawil), Nazurraini, Firdaus Omar (lempeng) dan Agus Maidi.

Moga kita tergolong dalam 7 golongan seperti yang terkandung di dalam mafhum hadis Nabi SAW berikut:

7 golongan yang mendapat lindungan arasy Allah iaitu pada hari yang tiada bayangan kecuali bayangan-Nya sahaja (hari qiamat):

1) Ketua yang adil
2) Seseorang yang hidup di dalam beribadat kepada Allah
3) Seseorang yang sangat mencintai masjid (utk beribadat)
4) Dua orang lelaki yang saling mencintai kerana Allah, mereka berjumpa dan berpisah kerana Allah
5) Seseorang yang apabila dia mengingati Allah secara sendirian maka akan mengalirlah air matanya
6) Seorang lelaki yang 'diminta' oleh perempuan yang mempunyai harta dan kecantikan, maka dia berkata, sesungguhnya aku takut kepada Allah
7) Seseorang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang telah diberi oleh tangan kanannya (kerana ikhlas)

Au kama qola Rasulullahi SAW

Moga bertemu kembali di tanah air nanti. Salam perjuangan dariku http://www.afais.blogspot.com/

Balik ke Malaysia..Seronok ker??Tanggung jawab menggunung menanti di sana..

Sedihnya abang sorang ni dah balik..5 tahun tak balik tu..kalau saya tak tahan kot..tapi abang sorang ni memang power. Kalau tak der orang yang dah menunggu kat sana tu..dia nak duk sini lama lagi.. Caya la ust. Azman. Jumpa di Rengit nanti. Ingat, selipar jangan bawak masuk dalam masjid tau, jangan lompat dari bas pulak..hehehe..takut terlupa...Terima kasih segalanya my brother..

Ustaz Rafi jangan sedih yer abang-abang dah balik Malaysia..Saya ada lagi leh temankan ke mana ustaz Rafi nak pergi insyaallah..

Dia ni tak mahu menangis langsung walupun saya hanya minta setitik. Kira berjaya la dia ni tahan air mata kat depan kami..Belakang kami semua, kami tak tahu la..Tapi bagsunya si Mamat sorang ni, belum lagi sampai ke rumah dia di Senggarang dah call saya kat sini. Jam 4 pagi menyamar sebagai pegawai dari Pejabat Agama Batu Pahat. Tq for calling me my frends!!!

Dua situasi berbeza..Sedih dan gembira...Teramat gembira pun terkadang boleh menumpahkan air mata kan...

No komen...

[+/-] Selengkapnya...

Related Posts with Thumbnails