-->

Sunday, December 10, 2006

Jadilah perokok yang berakhlak

Bismillah...

Artikel ini bukan bertujuan menggalakan perokok-perokok untuk terus aktif dalam aktiviti merokok. Bukan juga untuk menggalakkan kegiatan saudagar-saudagar rokok seperti Dunhill, Cleopatra, Salem dan yang sewaktu dengannya untuk terus aktif memproduk rokok-rokok buatan mereka. Ia juga bukan galakan kepada petani-petani tembakau kecil atau besar di mana-mana tempat agar memperluaskan lagi hasil pertanian tembakau mereka.

Akan tetapi, artikel ini bertujuan untuk mengingatkan kepada mereka yang terlibat dengan makhluk yang bernama rokok ini agar menjaga akhlak mereka dalam setiap aktiviti yang mereka lakukan. Soalnya, bagaimana mahu menjadi perokok yang berakhlak??! Adakah orang yang berakhlak itu orang yang sentiasa meletakkan dirinya dibelengu perkara-perkara yang makruh di sisi agama??! Atau terkadang-kadang tanpa disedari sehingga membawa dirinya terjerumus ke lembah kebencian Sang Pencipta dan orang yang berada di sekitarnya??!!

Pastinya orang yang berakhlak tidak sebegitu sifatnya. Setinggi-tinggi akhlak manusia dapat dilihat pada diri Rasulullah SAW. Rasulullah di sifatkan sebagai al-Quran yang berjalan kerana peribadinya yang berpandukan al-Quran suluhan agung Yang Maha Mencipta. Segala gerak gerinya penuh dengan kelembutan dan hikmah. Sesiapa yang melihatnya pastinya akan jatuh hati dengannya sehingga musuh ketat baginda, Abu Jahal dan Abu Lahab juga mengakui kemulian peribadi Baginda. Itulah dia kuasa akhlak. Mampu mengadaptasi pelakunya sehingga kelihatan begitu berkarisma.

Sekadar hiasan : Ada apa dengan sebatang rokok?

Oleh itu bagaimana pula dengan persoalan kita. Adakah si perokok itu tidak berakhlak? Saya kata Ya!!! Opss..ada sedikit istisnaat. Saya tidak mengatakan semuanya begitu. Sebelum pergi lebih jauh, elok saya nyatakan terlebih dahulu baith yang membangkitkan saya menulis artikel ini. Ada dua sebab utama: iaitu Sayang dan Benci.

1) Saya sayang si perokok kerana orang yang merokok ni mengundang penyakit. Seribu satu penyakit. Sebab belum jatuh sakit, jadi mereka terus merokok. Jadi saya tak mahu mereka sakit dan Aiman kata : ayah, berhentilah merokok. Kesian kat Aiman yang selalu sangat kene asap rokok. Orang yang kena asap hembusan si perokok lebih malang lagi kerana menyedut karbon dioksida hasil pembakaran rokok si perokok. Tak pasal-pasal si Aiman yang kena kanser akibat rokok ayahnya dan yang sewaktu dengannya.

2) Saya benci sebahagian perokok. Perokok yang tiada sivik. Sebab saya sudah banyak kali bertengkar dengan perokok kerana merokok dalam kenderaan awam. Kita cakap baik-baik dia buat tak paham. Perli-perli kita. Hembus ke muka kita dengan sengaja. Mana tak benci perokok macam ni. Sakit hati. Nak merokok rokok la dalam kenderaan sendiri. Ni kenderaan awam. Dengan sebab rokok awak tu, orang lain pun dapat sakit sama. (Lafaz amm yuridu bihi aljameek, sapa-sapa yang terlibat la..) . Orang lain jadi benci kat kamu. Ishhh!!! Berakhlak la sikit.

Dari dua keadan di atas, saya menyimpulkan bahawa sebahagian perokok (Golongan pertama) merasa malu menjadi perokok. Kira malu tu tanda mereka masih punya akhlak. Mereka bersembunyi untuk merokok. Rokok segera dibuang jika ada orang yang tidak merokok lalu di hadapan mereka. Lagi-lagi kalau ada akhawat. Sebahagian mereka hanya merokok di tempat-tempat khusus (private) sahaja. Mereka tidak keterlaluan sehingga menjadikan rokok sebagai bahan pertama untuk berbuka puasa.


Sekadar hiasan : Kawasan khas merokok untuk perokok yang ada sivik.

Orang begini bagi saya masih ada harapan untuk berhenti merokok. Mereka berpandangan rokok tu makruh sahaja dan pendapat yang haram di tolak sementara ke tepi. Ye lah benda khilafiahlah katakan. Hujjahnya, doktor kat kuliyah pun merokok. Kuliah Syariah Islamiyah lagi. Di tambah pula, rokok tu sedap katanya, lagi-lagi lepas makan. Saya dengarkan sahaja.

Sebahagian perokok (Golongan kedua) pula menunjuk-nunjuk dan berbangga pula menjadi seorang perokok. Kita lalu disebelahnya disapanya dengan menghulurkan sebatang rokok. Wah, baiknya. Tapi saya kata, maaf Aiman tak merokok, terima kasih.

Gambar hiasan : Perokok tegar, di manakah noktahnya?

Bagi golongan seperti ini, rokok adalah segalanya. Makan rokok, minum rokok, tidur pun rokok. Tanpa rokok hidup tak bahagia katanya. Tak macho. Ketagihan menyebabkan sehari 2 hingga 3 kotak rokok dibazirkan. Mulut berbau busuk dan gigi berubah warnanya sebagai tanda kesungguhannya menjadi seorang perokok. Orang disekitarnya tidak dipedulikan. Kita kena asap rokok ker, habuk rokok ker dan yang yang lebih kurang hajar terkena bara rokok ker mereka buat slumber sahaja!!! Yang penting dapat telan asap rokok. Anak jin betul orang macam ni!! Perokok macam ni saya klasifikasikan sebagai perokok yang tak berakhlak langsung.

Oleh itu, saya nasihatkan kepada sahabat-sahabat yang merokok anda ada pilihan samaada mejadi perokok yang berakhlak atau berhenti sahaja merokok kerana dengan merokok itu serba sedikit telah mengurangkan nilai akhlak anda. Apa tidaknya, setiap hari anda bergelumang dengan perkara makruh (Bagi yang berpegang dengan hukum makruh, saya no komen. Setakat ini saya tidak jumpa ada yang kata merokok tu harus, sunat dan wajib). Silap-silap haribulan, boleh jatuh haram dengan sebab mudarat yang anda sendiri cari di samping membahayakan orang disekitar anda.

Wallahuaalam..
Hiasan : Kempen katakan tidak pada rokok.

P/s : Sedikit Fakta mengenai rokok;

1) Tembakau dari rokok mengandungi lebih 4,000 kimia, kebanyakannya beracun.
2) Nikotin menambahkan tekanan darah, memaksa jantung bekerja lebih keras.
3) Karbon Monoxide menjadikan jantung anda bergerak lebih cepat dan mengambilalih oksigen dalam darah.
4) Tar di dalam rokok mengandungi berpuluh kimia yang mengakibatkan barah.
5) Merokok boleh menyebabkan saluran jantung (artery) tersumbat yang boleh menyebabkan serangan sakit jantung.
6) Perokok mempunyai 70% risiko kematian akibat sakit jantung berbanding dengan yang tidak merokok.

Di Malaysia, 4.6 juta rakyatnya adalah perokok. Perangkaan menunjukan kes sakit paru-paru di Malaysia bertambah 17% setahun dan setiap tahun 10,000 rakyat Malaysia mati akibat penyakit yg berpunca dari merokok setiap tahun. Adakah anda bakal seorang darinya?

Anda seorang perokok dan ingin berhenti merokok?

2 comments:

Mohd Burhanuddin Othman said...

Kalau ada akhlak tak la jadi perokok. eh betul ke.

www.hartanah2u.com

Mohamadfairuz said...

betul..cuma kalau merokok pun tak la sampai tak de akhlak langsung..tapi kalau dah tak leh nak jauhi diri dari rokok tu kenelah hormati orang lain..paling kurang terjaga adab dengan makhluk tuhan yang lain nyer..

Related Posts with Thumbnails