-->

HijriDate

Friday, November 17, 2006

Apabila Notebook & Internet sudah berada di depan mata...

Bismillah...

Sudah lama menantikan saat ini. Duduk di hadapan sebuah Note Book dengan big perfomance dilengkapi dengan kemudahan internet. Bagi yang tidak memikirkannya mungkin akan rasa biasa. Tetapi bagi saya, rasa syukur yang tidak terhingga dengan kurnian 2 nikmat yang amat berharga ini.

Apa tidaknya. Pertama, kerja-kerja saya mudah untuk saya selesaikan. Kerja-kerja yang memerlukan kapasiti memory (ram) yang tinggi (sekarang 1G) dan processors yang lebih laju (sekarang Centrino Duo 1.66) amat memuaskan hati. Tiada lagi sangkut-sangkut, tiada lagi istilah hank dan semuanya berjalan lancar. Uled Video Editor 10 dan Adobe Photoshop cs ME dirasakan seperti membuka microsoft word 2003 sahaja ('ala sabil at-tarfi wal mujamalah) heeheehe...

Keduanya, tiada lagi masalah meminjam pc orang lain. Sebelum ni sampai present kat alex pun terpaksa meminjam Lap top orang lain (nasib baik ahli bait, tapi segan la jugak kan) Saya ni jenis suka bawak lap top pegi sana sini. So, sekarang ni tak perlu meminjam lagi. Kalau bahasa kasarnya inilah isteri pertama saya. Ke sana dan ke mari bertemankannya, hehhe...

Ketiganya, perhubugan, maklumat dan segala yang berkaitan dengan kerja-kerja saya semakin mudah diakses dari bilik saya sendiri tanpa perlu lagi ke cc (ada bau rokok, bising, mahal dll) dan ke rumah johor. Itulah namanya information technology. Kalau sekarang ni, maklumat boleh disampaikan dengan pantas dan boleh dicari dengan hanya menekan beberapa kekunci berkaitan.

Jiran-jiran di Zahrak jemputlah datang ke rumah dan tak perlu ke cc lagi. Khidmat percuma untuk anda. Kami menyediakan perkhidmatan 4 Pc serentak. Tiada sesak-sesak dan sesak nafas lagi. Jangan malu-malu.

Sebenarnya, kesemuanya ini telah saya rasai beberapa bulan lalu. Namun telah diuji oleh Allah Taala dengan ditarik sementara waktu untuk memberikan saya merasai kepentingan 2 nikmat ini. Sekarang saya telah merasai semamangnya nimat ini harus disyukuri dan digunakan dengan sebaik mungkin bukan disalah gunakan.

Keempatnya, mudah untuk edit my site : http://www.afais.blogspot.com/. Sebab idea ni kekadang datang dan kekadang pergi. Time ada idea nak menulis tak de tempat. Time dah ada tempat idea pula dah lari dari kepala. Kalau ada pc dan internet kat rumah ni, bangun-bangun tidur terus sahaja onkan pc dan buat apa yang patut. Apabila idea datang terus sahaja menulis dan uploadkan ke alam internet. Jadi tidaklah rasa kerugian idea.

Bagi sesetengah tempat saya melihat (pandangan peribadi) teknologi ini telah disalah ertikan. Saya tidak menafikan bahawa teknologi ini ada membawa sedikit kerosakan budaya dan memang ada negatifnya. Namun Medan ini amat banyak manfaatnya berbanding dharar yang dibawanya. Selagi kita memandang negatif teknologi ini, selagi itulah kita tidak mampu menggunakan teknologi ini sehingga ke tahap maksimum. Ahli dilarang dari mempunyai ishtirak manzili. Bagi saya itu amat menekan dan bukan jalan penyelesaian kepada masalah yang timbul. Kita perlu positif. Kejutan budaya pasti ada, tetapi yang paling penting cara bagaimana kita mengatasinya bukan dengan menyekat kemudahan yang ada sehingga kita dilabel syadid tak bertempat.

Cabaran semasa memerlukan kita terlibat secara aktif dalam teknologi ini. Bukan setakat dengan menyebar maklumat melalui blog, YM, GT, email dan lain-lain alat sebaran. Kita perlu lebih dari itu. Di sana ada forum-forum songsang yang membawa salah faham masyarakat. Di sana ada web-web yang memburuk-burukkan Islam. Di sana ada pelbagai lagi ragam yang merosakkan pemikiran berbilion-bilion pegguna internet di seluruh dunia yang kita perlu memainkan peranan untuk membersihkannya. Kalau tidak dapat semua jangan terus dibuang segala-galanya. Ma la yudraku kulluhu la yutraku kulluhu.

Semuanya kalau kita tidak tidur bersama teknologi ini manakan dapat mengetahui kerosakan yang dibawanya. Kalau nak harap menggunakan internet hanya di cc saya jamin yang pergi ke cc hanya untuk urusan peribadi. Buka emial, hantar email, buka berita, buka web dan lain-lain. Di samping sedikit-sedikit menambah pembacaan yang terhad berbanding jika teknologi ini ada dihadapan mata seperti di rumah gamaknya.

Ayuh kita bergerak bina positif thinking dan buang yang negatif jauh-jauh. Dunia internet menanti kehadiran anda untuk membawanya ke medan cahaya kebenaran jelmaan Islam.

Wallahu'aalam...

No comments:

Related Posts with Thumbnails