-->

Tuesday, November 21, 2006

Alhukmu 'Ala Syaien Far'un 'An Tashauwurihi

Bismillah...

Hari ini ada orang bertanya kepada saya tentang hukum melabur di ASB. Saya terkedu sementara bagaimana nak menjawab persoalan tersebut. Lalu saya katakan saya tidak bisa menjawabnya kerana saya memang tidak tahu apa hukum ASB secara detail dan kenapa. Yang saya tahu ia tidak boleh disertai dan ada kaitan dengan pelaburan yang dijalankan oleh pihak penaja ASB tersebut.

Lalu saya keluar tadi sambil memikirkan betulker tindakan yang saya buat tadi. Dan jawapan yang saya terima hasil penakkulan tadi ialah "benar". Kalau kita tidak tahu kenapa malu untuk berkata "saya tidak tahu". Untuk menghukum sesuatu perkara yang besar bukannya mudah. Terutamanya perkara yang kompleks seperti ASB, ASN, BSN, KWSP, BSN, Takaful Nasional dan lain-lain badan kewangan yang ditubuhkan. Ia memerlukan suatu kajian menyeluruh dan bersepadu kemudian barulah kita boleh meletakkan hukum yang tepat mengenai perkara tersebut.

Kaedah Fiqhiyah menyatakan : الحكم على الشيء فرع عن تصوره Alhukmu 'Ala Syaien Far'un 'An Tashauwurihi.

Untuk menghukum sesuatu perkara, kita perlu mendapatkan gambaran yang sempurna dan menyeluruh. Bukan hanya memandang kepada nama atau apa sahaja yang bersifat juzuk (sebahagian) dan kemudian terus sahaja menghukum!!

Bayangkan tadi, jika saya mengatakan kepada si penanya bahawa pelaburan (saham) itu dibenarkan di dalam Islam. Lalu saya menyimpulkan bahawa ASB (Amanah Saham Bumiputra) diharuskan atas dasar namanya yang bertepatan dengan ajaran Islam. Sesat la orang macam tu.
Apa yang saya nak bawa kat sini, tidak salah kita katakan "kita tidak tahu" buat sementara. Jangan main nak jawab jer bila orang tanya. Kita akan dipersoalkan dengan apa yang kita fatwakan atau apa yang kita hukumkan kelak. Sifat ni memang susah. Maklumlah, malu nak kata "tak tahu" ni. Ustaz lah katakan. Nak kata tak tahu, orang kampung kata apa pulak ustaz ni, belajar lama-lama kat Mesir, soalan ciput macam gini pun tak boleh nak jawab. Itu biarlah, orang nak kata. yang penting kita menjaga amanah ilmu. Amanah yang akan dipersoalkan di hadapan Allah SWT kelak.

Kemudian, kalau dah kita jawab "tak tahu" takkan lah kita nak berdiam diri sahaja kan. Cari la jawapannya lepas tu. Buat study sikit. Tanya orang lain ker. Bukak kitab ker. Apa sahajalah. Agar kita naik ke satu peringkat peringkat yang dinamakan "tahu". Tak rugi kan macam tu.

Oklah, untuk jawapan kepada persoalan tadi, di sini saya bawakan sedikit pandangan Ust Zaharuddin Abdul Rahman dengan sedikit kajian yang di bawanya :

Hukum ASB adalah haram dan perlu dikeluarkan simpanan yang berada di ASB atas sebab-sebab berikut :

A) Pelaburan ASB ke tempat-tempat yang tidak syarie melebehi 30% seperti :-

1) 37.30 % ke Maybank ( perbankan Ribawi yang haram)
2) 1.11 % ke Commerce asset holdings berhad ( Syarikat konvensional)
3) 1.07 % ke British American Tobacco berhad (Syarikat rokok yang memudaratkan)
4) 0.89 % ke Malaysian National Reinsurance Berhad ( Insuran konvensional)

B) Di dalam Islam (pandangan mazhab syafie), aqad pelaburan (mudharabah) tidak membenarkan jaminan oleh pihak penerima modal di atas segala kerugian yang ditanggung. Akan tetapi ASB telah mendapat jaminan oleh pihak Kerajaan(PNB). Jadi sudah berlaku kesilapan dari segi aqad yang dibina. Ia telah difatwakan oleh Majma' Fiqh Islami atau OIC Islamic Fiqh Academy dalam konvensyen ke 9 bahawa jaminan modal hanya dibenarkan jika ia datang dari pihak ketiga dan dengan syarat ia tidak dimasukkan di dalam kontrak mudarabah.

C) Banyak lagi institusi kewangan lain yang menawarkan khidmad pelaburan yang halal.
Walaupun demikian, ada beberapa pandangan yang menyatakan ASB halal untuk disertai seperti pandangan Majlis Fatwa Negeri Perak, Negeri Sarawak dan beberapa pandangan lain yang melihat bahawa pelaburan ASB ke tempat HARAM hanya sekitar 30%. Oleh itu dibolehkan dengan sebab pelaburan ke tempat yang HALAL melebehi peleburan ke tempat yang HARAM.

Begitulah serba sedikit maklumat yang saya perolehi hasil sedikit pembacaan dan perbincangan yang dibuat. Di sana sebenarnya ada banyak lagi pusat-pusat pelaburan yang menjanjikan pulangan modal yang besar dan nyata halal berbanding ASB. Anda boleh rujuk ASNITAR, HPA Holdings (syarikat perubatan Islam) dan lain-lain badan yang membuka ruang untuk pelaburan.

Dan pelaburan yang paling untung sebenarnya ialah apabila anda sendiri yang melaburkan wang anda untuk perniagaan anda sendiri. Sekian untuk renungan.

Wallahu'aalam..

Rujukan :

No comments:

Related Posts with Thumbnails