-->

HijriDate

Monday, October 09, 2006

Patah Tumbuh Adakah Berganti??! - Mesti Baca!!!

Bismillah...

Tahun ini kita dikejutkan dengan kepulangan besar-besaran tenaga penggerak BKPJM ke tanah air. Bermula dengan Ust Kahar, Ust Yohanas dan keluarga, kemudian Ust Khalid sekeluarga. Juga Ust Amli, Ustzh Halilah Mukibah dan lain-lain penggerak yang terlalu ramai jika ingin dihitung dengan jari. Bakal menyusul Ust Azman (Wak Reng), Ust Hafiz Mansor, Ust Faizul Hakim Ahmad sekeluarga dan ramai lagi yang bakal pulang.

Persoalannya, bersediakah kita menghadapi masa depan tanpa mereka semua. Saya secara peribadi menyatakan tidak bersedia dan rasa tak senang duduk kehilangan ramai tenaga pakar dan tempat merujuk.

Saya kemukakan beberapa contoh :

1) Masalah Hisbah dan bait Muslim. Hanya tinggal 3 orang Pak Dam berkerakyatan Johor yang masih boleh digunakan untuk kepentingan BKPJM di Kaherah. Ia amat kurang. Bukan sedikit tugas Pak Dam. Jadi juru runding, jadi pemudah cara perkara-perkara yang melibatkan safar dan ke mator, Jadi penggerak hisbah seperti kes-kes couple melampau dan dating dan banyak lagi kawan-kawan!!

2) Masalah tukang masak berkarisma dan rajin. Ust Yus dan Ust Kahar dah balik. Wak Reng dan Ust Halimi juga bakal pulang tak lama lagi. Siapa bakal pengganti khidmat bertahun-tahun mereka yang mana mampu memasak untuk 300 orang hanya dengan 2 kerat tangan mereka (solo). Bab budget2 memasak, bab nasik tak masak last-last minute, bakat-bakat itu adakah sudah diwarisi??

3) Pengisi slot, pengerusi berkaliber, juru runding protokol dan Penceramah . Nama-nama seperti Ust Yohanas, Ust Amli, Ust Khalid dan lain-lain biasa mengisi tempat-tempat di atas. Pening kepala nak cari pengisi slot. Orang luar mintak kita tak nampak sapa nak isi. Terpaksa ambil orang luarlah nampaknya. Dah tak ada orang johor agaknya. Asyik muka ust Hafiz dan ust Syafiq sahaja bosan juga kan. Mana yang lain??!

Banyak lagi sebenarnya kehilangan yang dirasai jika digali dan digali. Yang tinggal sekarang ni yang muda-muda. Almaklumlah darah muda ni mana nak sama darah orang tua. Darah muda panas-panas sikit. Darah orang tua ni cool sikit jika hadapi tekanan. Orang muda melenting dan cepat giveup jika gagal dalam sesuatu perkara. Orang tua steady jer tak mudah putus asa. Heeeyy, tak boleh nak lawan karisma orang-orang tua ni. Jauh tinggalkan kita

Saya pernah bertanya kepada YB Salahuddin Ayob berkaitan krisis yang sedang kita hadapi dan krisis kematangan. Beliau menyatakan kita perlu bertenang berhadapan dengan situasi tersebut. Proses kematangan memang mengambil masa yang lama. Walaupun demikian ianya boleh dipercepat dan dimaksimumkan. Soalnya, bersediakah yang ada dan yang masih berada di sini meletakkan diri mereka sebagai pengganti kekosongan tersebut walau pengalaman tidak seluas mana. Berdikari dan sifat ingin mencuba dilihat sebagai faktor yang mampu mempercepat proses tersebut.

Apa yang saya risaukan ialah, semua orang pakat-pakat lari dari BKPJM takut nak jadi pengganti. Nak hidup sendiri-sendiri atau hidup dalam kelompok-kelompok kecil mereka sahaja. Banyak alasan yang diberi jika diminta berkhidmat dalam suatu organisasi. Maknanya, diri masih belum bersedia menjadi pengganti. Kalau beginilah yang ada pada hari ini, alamatnya yang akan jadi ialah patah tumbuh hilang tak berganti. Yang pergi akan terus pergi. Yang ada hidup sendiri-sendiri. Nak kuat sendiri-sendiri. Nak senang sendiri-sendiri. Time susah baru nak jumpa time senang wah bukan main, macam tak wujud sahaja. Sedarlah diri, kita hidup kat sini bermasyarakat. Kalau hidup kat dalam masyarakat kecil ni pun dah tak tentu hala, tak usah nak kata hidup dalam masyarakat kat Malaysia lah. Lebih mencabar, lebih berbeza, lebih tenaga, lebih masa, lebih idea dan banyak lagi yang lebih dari di sini.

Kat sini kita semua sama, pelajar agama, nagji Quran pun yang sama, Syeikh Azhar pun sama, kuliah pun semua lebih kurang aja, tapi pelik tak boleh nak hidup sama-sama. Apa masalahnya??! Kalau kita semua jalankan tanggung jawab kita selaku anggota masayarakat di sini tentu semuanya boleh berjalan lancar. Tak terpundak di bahu orang-orang tertentu sahaja. Kerja jadi ringan. Masa pun jimat. Kan cantik kalau macam tu. Contoh macam gotong-royong ‘islah ringan-ringan’ baru ni. Alhamdulillah, saya puji mereka yang terlibat. Mereka bukan pakar betulkan tandas. Bukan pakar elektrik. Bukan juga pakar pasang pintu dan laci. Tapi mereka ada kesedaran. Mahu belajar dan mencuba. Kan siap juga akhirnya. Nak harap Tok penghulu Desa (YDP) dan konco-konconya sahaja nak jalan semua, alamat lingkuplah Tok Penghulu dan kampong-kampongnya sekali.

Kat sini ada beberapa kesimpulan yang anda perlu tahu :

1) Orang sekarang ni belajur laju-laju (pekembangan terbaru yang saya lihat semenjak beberapa tahun ini) Cepat jer. 4 tahun abis kemudian balik. Lama sikit pun 5 atau 6 tahun. Yang Muadalah pulak setahun jer pastu terus balik Yang datang cemerlang-cemerlang dalam pelajaran. Mumtaz dan jaid jiddan STAM melambak. Datang pun usia muda-muda tak macam dahulu. Apabila macam ni, masa pun jadi singkat untuk timba pengalaman. Orang dahulu biasanya belajar agak lama. So dapat banyak rasa pengalaman yang kita tak rasa. Oleh itu kita perlu cari cara bagaimana nak maksimumkan kematangan dan pengalaman dalam masa yang singkat begini.

2) Orang sekarang time cuti ramai yang balik Malaysia. Tambah masa belajar singkat, selalu pula balik so pengalaman tu tak penuh mana. Balik Malaysia pulak tu tak buat apa. Lagilah berkurang nilai tambahnya. Orang dulu jarang balik Malaysia. Nak balik berkira sungguh. Duit tak ada. Keluarga susah. So masa banyak habis di sini. Hidup berdikari bina jatidiri.

3) Orang sekarang ni hidup senang. Banyak bantuan. Keluarga zaman sekarang ni pun dah senang-senang. Nak beli apa semua dapat. Laptop, computer, MP4, MP3 berkapasiti tinggi, internet mana-mana ada. Tapi kemudahan yang ada tak diguana sebaiknya. Orang dulu walaupun susah boleh mahir macam-macam. Buat buku. Buat laman web. Buat macam-macamlah. Jadi mereka lebih bersungguh dalam suasana yang susah. Kita ni zaman senang hidup malas dalam budaya senang. Telefon sorang satu. Maklumat di hujung jari. Alangkah bagusnya kalau sikap rajin orang dulu kita warisi dalam zaman senang ni kan.!!

Artikel ni pun dah panjang berjela. Nak sampaikan sebenarnya satu jer. Orang lama-lama dah ramai yang balik. Kita tak boleh nak manja-manja nak harap orang lama. Kita sendiri perlu berusaha jadi seperti mereka. Sampai bila nak bergantung harap pada mereka. Yang baru akan jadi lama juga. Namun adakah standing yang lama yang telah meninggalkan kita.

P/s : Hidup kita hari ini seharusnya lebih elok dan sempuran dari hari semalam. Jika serupa sahaja maka kita akan jadi orang rugi yang hampir muflis gayanya. Jika lebih buruk, maka kita bukan sahaja rugi dan muflis, malah kita boleh hancur binasa kerana sifat orang binasa itu semakin hari bertambahlah kekurangannya.

Ayuh bangkit jadi ummah yang gemilang, terbilang dan dirahmati Tuhan.

Wallahu'aalam...

2 comments:

MZP said...

Bila manusia dipaksakan ke jalan buntu, dia sama ada dapat 'mencipta sejarah', dan dapat selamat, atau akan mati buat selama-lamanya...

MOHAMAD FAIRUZ BIN TAMJIS said...

Namun Tuhan maha kuasa..Dibekalkan manusia dengan pilihan..Mahu atau tidak mahu..Jika mahu dan sudah mencuba, mati pun rasa bahagia..jika tak mahu dan tak mahu mencuba..Allah jua yang menilai segalanya..

Related Posts with Thumbnails