-->

Tuesday, September 26, 2006

Budu vs Tempe

Bismillah...

Apa pulak cerita tempe dengan budu time2 puasa ni. Sebenarnya artikel ini sudah ada dalam medula oblongata saya sewaktu musim exam lagi. Tetapi setelah ramadhan ni la baru teringat nak menulisnya di sini. Maaf sekiranya kisah ini membuatkan sahabat2 rasa kecur nak makan budu atau tempe tengah-tengan bulan puasa ni.

Tempe dan budu merupakan makan berkhasiat dan berprotien tinggi. Terkenal di dua buah negeri berlainan cita rasa. Budu dari kelantan dan tempe dari johor. Sebut sahaja budu di kelantan pastinya membuatkan hidangan jadi istimewa. Walaupun dahulu saya pernah menetap setahun di kelantan pada tahun 2000, tetapi keenakan rasa budu amat berbeza berbanding dahulu apabila saya merasakannya semula di mesir. Tempe pula kalau dahulu susah nak jumpa di mesir ni, tapi tahun ini mudah sahaja kerana pengusaha tempe kawan rapat saya, order jer kalau nak. Kawan-kawan boleh dapatkan tempe special tersebut di rumah tanjung puteri kedai dibuka 24 jam.

Persoalan yang ingin saya timbulakan ialah pertama, benarkah desas desus yang menyatakan bahawa tempe dan budu membuatkan peminatnya menjadi lebih cerdik dan pandai. Kedua, jika benar ia menjadikan peminatnya cerdik dan pandai apa buktinya dan apa bukti yang menyokong teori tersebut. Dan yang lebih membuat saya terlopong ialah antara budu dan tempe mana satu yang lebih berkhasiat? Mana satu yang lebih bijak? Peminat tempe atau peminat budu??!!!

Anda ada jawapannya? Bagi saya, bukan budu dan tempe sahaja makanan yang berkhasiat dan menyumbang kepada kecerdasan akal dan pembangunan mental. Kedua-duanya merupakan penyumbang protien dan memang diketahui bahawa protien menggalakkan pertumbuhan sel otak. Perkara yang seharusnya diketahui bahawa di sana banyak lagi makanan lain yang berkhasiat yang membantu pekembangan otak seperti madu, kismis, kekacang dan lain-lain lagi. Namun demikian makanan-makanan tersebut tidaklah seistimewa budu mahupun tempe. Kenapa yer.

Budu dan tempe sebenarnya telah membudaya di kedua-dua buah negeri tersebut. Jadi seperti satu kemestian dan kebiasaan. Macam nasi la kan, orang malaysia tak sah kalau sehari tak makan nasi. Begitu juga orang di negara arab ni, tak sah makan jika tidak makan roti dalam sehari. Tapi ada juga sesetengah kawan-kawan kita yang tak sah makan jika tidak menjamah roti selepas makan nasi. Haa, saya dah jumpa orang macam ni. Makanan apabila telah membudaya, maka ia akan selalu dimakan dan harganya juga akan murah dan berpatutan. Berbanding makanan lain seperti 'kacang pandai' dan madu yang juga baik untuk otak, namun kedua-duanya tidak membudaya dan harganya juga mahal di pasaran.

Saya tidak mahu menjawab persoalan, manakah antara tempe dan budu yang lebih berkhasiat dan lebih memberikan kesan positif kepada otak. Itu kurang penting bagi saya. Yang pentinga adalah kita mengetahui apa sahaja yang kita makan. Bukan main makan sahaja. Macam lembu dan lain lain haiwan, mereka (kalau sesuai dipanggil mereka) juga tahu apa makanan yang elok untuk mereka dan tidak makan makanan yang memudaratkan. Bezanya mereka tidak membezakan antara yang halal dan yang haram. Seseorang perlu tahu baik dan buruk sesuatu makanan kerana dari makananlah akan mencorakkan peribadi seseorang. Perlu diketahui bahawa Rasulullah SAW amat menjaga pemakanan baginda.

Baginda akan berhenti makan sebelum merasa kenyang. Baginda amat suka makan labu. Baginda juga suka makan kaki kambing. Baginda membiasakan makan kurma ajwa setiap pagi. Madu juga menjadi rutin pemakanan baginda. Baginda akan duduk dalam keadaan kaki kanan baginda menekan bahagian perut yang mana jika dikaji kedudukan tersebut menghalang dari berlakunya penyakit epndiks. Baginda makan apa yang ada di hadapan baginda dan akan mendahulukan keperluan orang lain walaupun makanan yang ada hanyalah sedikit. Lihat, Baginda bukan sahaja mementingkan khasiat makanan, tetapi Baginda juga amat mementingkan adab dan etika dalam pemakanan. Cantik bukan kaedah pemakanan Rasululah SAW.

Berbalik kepada tajuk kita budu dan tempe. Walaupun di zaman Rasulullah tiada apa yang dinamakan budu dan tempe, namun ianya tetap bertepatan dengan maqasid yang ingin disampaikan Baginda iaitu makanan yang berkhasiat dan halal. Selagi mana budu dan tempe dihasilakn dari bahan-bahan yang halal dan berkhasiat, maka ia bertepatan dengan saranan Baginda tersebut.

Bagi peminat budu dan tempe saya nasihatkan anda tidak taassub dengan budaya pemakanan anda. Bukankah lebih baik jika kita 'mentaufikkan' antara keduanya. Bagaimana? Kita makan tempe gorengan cecah budu. Kan cantik tu. Ia akan menghasilkan suatu momentum khasiat yang luar biasa dan bertenaga. Tiada timbul lagi persoalan yang mana antara keduanya lebih baik, lebih berkhasiat dan sebagainya.

Alangkah baiknya jika budu juga banyak dijual di negeri Johor. Akhmal, usahakan sebuah kilang memperoses budu di Johor. Kalau tak dapat, kita jadi pengimport budu terbesar di negeri johor. Kita budayakan makanan yang sihat-sihat di Johor!!!Kalau semua orang Johor makan makanan yang berkhasiat, baru mudah untuk menerima perubahan kerana mereka semua bijak dan pandai membuat pilihan yang baik dan yang buruk. Yang Islam atau yang pura-pura Islam. Akal yang cerdik lebih mudah menerima perubahan dan kebenaran.

P/s : Sedap ker tempe cecah budu? Belum cuba belum tahu...!!!

Wallahu'aalam...

No comments:

Related Posts with Thumbnails