-->

HijriDate

Wednesday, September 20, 2006

Ucapan sempena MAT BKPJM 2006

Assalamualaikum w.b.t

Kesyukuran dan segala pujian hanya untuk Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam buat Nabi Junjungan, Muhammad SAW. Juga buat ahli keluarga Baginda dan sekalian para sahabat R.A serta mereka yang mengikuti hidayah, petunjuk dan teladan mereka hingga ke hari kiamat.

Sahabat Pendokong BKPJM yang budiman,

Hari ini sekali lagi kita bertemu di dalam ruang masa dan ketika yang menjadi agenda tahunan persatuan yang kita sayangi iaitu Mesyuarat agung tahunan (MAT 2006). Mengimbas kembali beberapa ketika selepas kewafatan Rasulullah SAW. Umat Islam buat julung kalinya berkumpul di medan Sakifah Bani Sa’adah untuk membincangkan hal yang amat besar impaknya dalam sejarah umat Islam sepanjang zaman, pemilihan tampuk kepimpinan dan pembinaan khilafah Islamiyah.

Perkumpulan kita pada hari ini juga tiada bezanya, persis peristiwa Sakifah Bani Sa'adah yang sepakat ulamak megatakan ianya merupakan ijmak ummah kali pertama dalam lipatan sejarah Islam. Bezanaya hari ini tiada Abu Bakar As-Siddik, Tiada Umar Al-Khattob dan sekalian para sahabat yang merasai kepentingan membina tampuk pimpinan bagi menjana kesatuan dan kelancaran proses Islamisasi Global. Hari ini yang ada di hadapan sahabat-sahabat sekalian hanyalah barisan kepimpinan yang pincang ditelan arus 'akhir zaman' berdepan dengan masyarakat "ulamak in the making" dengan tekad untuk membawa sedikit perubahan.

Pimpinan hari ini bukanlah yang terbaik dan bukan juga mereka yang memulakan perjuangan. Pejuangan telah lama bermula dan mereka hanya menjadi mata rantai kepada perjuangan. Sejarah telah membuktikan, pembinaan Hadharah Islamiyah (hadharah insan) bukan hanya terpundak ke bahu-bahu pimpinan sahaja, malah ianya menuntut kepada kerjasama dua hala - pimimpin dan yang dipimpin. Justeru, perkumpulan kita pada hari ini seharusnya tidaklah disia-siakan, sebaliknya digunakan dengan sebaik-baiknya untuk mencapai matlamat 'Islamisasi Global'- Sesuai dengan kedatangan Rasulullah SAW sebagai rahmat untuk sekelian alam.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,

Masa yang ada pada hari ini perlu sama-sama kita gunakan untuk memajukan pergerakan kita. Muhasabah dan cadangan yang mebina amat-amat dialukan. Keterlibatan semua ahli dalam membina momentum pergerakan sangat diperlukan agar wujud di sana kesedaran untuk sama-sama memajukan persatuan. Semoga segalanya akan berjalan lancar dan mampu mewujudkan suasana yang harmoni serta mencapai matlamat yang diharap-harapkan. Semoga pimpinan yang bakal memikul amanah ‘kesatuan dan kebajikan’ akan datang mampu memberikan sumbangan yang terbaik dan mendapat sokongan padu dari semua ahli yang sayang dan cintakan kesatuan.

Sebelum mengundur diri, saya menyusun sepuluh jari mewakili seluruh barisan pimpinan BKPJM 2005/06 memohon kemaafan di atas segala kesalahan dan kesilapan sepanjang menjalankan amanah yang diberikan. Segala kepincangan berpunca dari diri kami sendiri manakala hasil yang gemilang datang dari sentuhan sahabat-sahabat seperjuangan biasan kerjasama dan pimpinan yang Maha Esa.

Salam 'Sakifah Bani Sa'adah' dan selamat bersidang.

Sekian, terima kasih.

Mohamad Fairuz B Tamjis

No comments:

Related Posts with Thumbnails