-->

HijriDate

Tuesday, December 04, 2007

My First English Posting

Bismillah...

Today I would like to write my life jurnals in English. I don't care about the grammers, spellings and any mistakes that should be happen in my writing. Mistakes are just a beginning to make an improvement. It's as simple as that. So, why should I be afraid to write in this simple language?? Thank you to my teacher Richard and all of my friends in Sells College for helping me and grew up my faith to speak, write and using this language. But I will never forget about my weakness in Arabic Language. Insyaallah, I will try to improve it as well. I am going to build up my self as far as i can. May Allah helps all of us to make a positif improvement.

I have been here since last August 2007 and I have more two months before I go back to either my lovely country, Malaysia or maybe to my second nice country Egypt. I don't believe that I have been here for four months. Masya Allah, it looks crazy. The time passes away as trains from St. Pancras to france. Very fast. I feel I did nothing here. I missed to write all of my experiences in this jurnal. The times are so expensive, but it's doesn't matter. The problem was coming from my self. I failed to organize my time.

Thats Enough. I told you, my english is not too good. I change my mind. I will finish this posting with my usual language. I am sorry.

Berbual Dengan Free-Thinker.

Hari ini waktu pulang dari sekolah (English College), saya diberi peluang berbual dengan seorang wanita warga Jepun. Namanya Mariko. (Jangan salah anggap pada saya, saya tidak berdating dan tiada niat untuk menguratnya) Saya katakan dia adalah free-thinker atau non-relegion (tanpa agama) disebabkan dia memang tidak mempunyai sebarang kepercayaan agama. Apa yang saya tahu darinya, majoriti warga Jepun memang tidak mempunyai agama. Kalau ada pun hanyalah budha dan minority Islam dan kristian. Datuknya beragama budha. Bermula dari ayahnya, kehidupan keluarganya sudah tiada lagi kepercayaan agama.

Apa yang menariknya, Mariko tiada langsung pengetahuan tentang sebarang Agama. Tidak pernah mengkaji dan suatu masa sewaktu di kelas menyatakan bahawa agama membawa kepada peperangan dan permusuhan. Dia bertanya kepada saya : why religion is important to you Mohamed? (Classmates saya panggil saya Mohamed. Bertepatan pula dengan kes warga England di Sudan Mrs. Gibbons yang menganjurkan anak muridnya menamakan teddy bear dengan nama Muhammad menguatkan lagi diri saya untuk dipanggil Muhammad, tapi saya takut juga jika berperangai buruk takut-takut mencemarkan nama Junjungan kita Nabi Muhammad SAW).

Soalan itu mula-mula sukar juga untuk saya menjawabnya. kekurangan ilmu ditambah dengan kelemahan untuk berkomunikasi dalam bahasa inggeris membuatkan perbualan agak sedikit perlahan. Namun anggapan saya bahawa dia faham apa yang saya sampaikan. Saya katakan bahawa Agama mengajar saya erti kehidupan. Hidup bukan semata-mata untuk keseronokkan. Kami percaya ada hari kebangkitan. Agama mengajar saya berakhlak mulia (good manners), menentang keganasan dan menyembah Tuhan yang menjadikan serta mengetahui segala suatu yang baik dan buruk bagi diri hambanya. Oleh itu segala seruanNya dari Al-Quran, Hadis Nabi dan pandangan ulamak perlu dituruti.

Saya beri gambaran jika anda membuat sehelai baju, sudah tentu anda akan mengetahui segala-galanya tentang baju itu. Di mana ia perlu disimpan. Di basuh mengunakan apa dan dipakai waktu bila. baju tidak akan menolak ketetapan orang yang membuatnya kerana ia tahu itu yang terbaik dari penciptanya. Begitu juga kita manusia Pencipta tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Mariko bersetuju dengan pandangan saya bahawa manusia ada yang menjadikannya. Ia tidak jadi sendiri dan manusia pasti akan mati.

Mariko bertanya kepada saya kenapa kamu sembahyang dan apa kesan kalau kamu tidak buat apa yang agama kamu tetapkan (kebetulan setiap waktu rehat di kelas saya curi masa untuk solat asar di atas). Saya katakan sebab Tuhan saya perintahkan saya sembahyang dan kalau saya tidak sembahyang hati saya rasa tidak tenang. Saya katakan saya solat 5 kali sehari beserta dengan waktu-waktunya. Dia terkejut besar. Sangkaannya saya hanya bersolat sekali sahaja seperti yang diketahuinya.

Dia bertambah minat bertanya. Bagaimana saya mahu tahu lebih lanjut mengenai agama? Saya katakan kamu perlu tanya pada yang mengetahui (ulamak@schollars) dan baca pengalaman orang-orang yang baru menerima agama atau baru berpindah agama. Dan kalau kamu berminat saya boleh berikan terjemahan al-quran untuk kamu. Perbualan tidak begitu panjang disebabkan tempat yang saya tujui sudah hampir tiba. Saya hanya sempat menasihatinya agar mengkaji dahulu agama-agama yang ada di muka bumi ini. Jangan menghukum agama kerana penganutnya. Sebaliknya carilah agama dari sumbernya. minta Tuhan pandu kamu untuk mencari kebenaran. Jika kamu benar-benar mahu mencari kebenaran agama.

Perbualan habis setakat itu. Sewaktu di kelas juga saya cuba untuk menyelitkan maklumat-maklumat tentang agama Islam. Dalam home work yang diberikan oleh teacher juga saya selalu selitkan cerita mengenai Islam. Mungkin itu yang termampu saya lakukan untuk membuka dakwah kepada golongan minoriti (kawan-kawan saya) yang tidak mendapat maklumat yang jelas tentang Islam. Pengalaman begini tidak pernah saya terima sebelum ini. lihatlah betapa ramai yang belum tahu tentang kebenaran Agama Islam dan berapa ramai juga yang tidak tahu menahu tentang agama. Ia juga lebih kurang sama dengan orang yang telah beragama (maksud saya sudah islam) namun tidak rasa penting menurut perintah agama. Mungkin bilanganya sama ramai. Lalu di mana peranan kita untuk membawa dan memberikan maklumat yang jelas kepada mereka. Ishh.. Ya Allah..takutnya nanti kita semua akan dipersoalkan.

Wallahu'aalam..

~ Posting dalam Bahasa Arab juga akan cuba diusahakan Insyaallah.

9 comments:

Anonymous said...

UZTAZ FAIZ,

ASSALAMUALAIKUM. TERLEBIH DAHULU TAHNIAH DIATAS KEBERANIAN DAN LANGKAH2 YANG DILAKSANAKAN UNTUK MENGATASI KEKURANGAN DARI SEGI BERTUTUR DAN MENULIS DALAM BAHASA INGGERIS.

SEPERKARA LAGI BUAT Ms MARIKO KALAU BELIAU BERMINAT UNTUK MENDALAM TENTANG UGAMA ISLAM UZTAZ ERFINO TELAH MEMULAKAN CIRCLE FOR NEWLY REVERTED/CONVERTED MUSLIMS YANG BERKISAR TEMA 'REDICOVERING ISLAM'. KELAS/CIRCLE INI DIJALANKAN SEPENUHNYA DALAM BAHASA INGGERIS. DIADAKAN SETIAP HARI JUMAAT JAM 6.30PTG 2 MINGGU SEKALI.

WASSALAM.
DR MUHAMMAD(MOHDISAM@LSBU.AC.UK)

Anonymous said...

Salam,

Congrats on your effort.
Baarakallahu fik.

Percaya atau tidak, for some people, though their first language is Malay, they are more willing to listen to religious talk in English, or from those who is able to speak in English.

Saya percaya pengalaman yang ustaz dapat sepanjang berada di UK will make you a better daie, in term of approach and hujah.

How I wish all of ustaz/ustazah I met in Egypt can come to the UK, really hope they can win more people, from different levels and backgrounds.

MOHAMAD FAIRUZ BIN TAMJIS said...

wsalam..
Dr Muhammad & Afnizar,

Firstly,

TQ for coming and caring about what I am doing..I think it's just a begening..I hope all of my sifu's in UK (espiciaally Dr Muhammad n Afnizar ~ jika boleh anggap saya murid ) can give me more steps to improve my english knowladges.

I think it's dificult to me to speak and make conversations especially in Islamic literrature..it's too hard b'coz there are plenty of arbic & Islamic words in my mind have not translated to english yet.

secondly,

I hope may be both of Dr Muhammad & Afnizar or other friends hopefully can search for me some web sites in english that wrote about relegions (comperations between relegions like Islam, crest, budhist etc) in a simple words. There are lot of peoples thats know nothing about relegions (free-thinker like Mariko n Friends). I hope I can help them searching wright relgions and decide the true religion that important in our life. Actually, I dont have good answers for their questions : Why relegion is important to you??

Wassalamm..

Sila betulkan kalau salah yee..bahasa tunggang langgang

Anonymous said...

Assalamualaikum syeikh...

A nice piece of sharing your experience. It's a good job to approach non-muslim people. I'd like to recommend you a blog by Tariqramadan (www.tariqramadan.com). I think you know him.

Well, how long have you been here? I would be very happy if we could meet in the near future.

Jom ke Durham.

Your senior ex-smakj.

fauzi abu-hussin.

MOHAMAD FAIRUZ BIN TAMJIS said...

Wslm,

Dear bro fauzi, I will be here maybe for more one month. I would happy to see u too. Tq for ur advice. How long have u been here? Long time not see u n suddenly i heard u have studying in Durham..

Insyaaallah, jika ada kelapangan dan rezeki boleh bersua..

wslm

ahmadiy hannaniy said...

wah wah wahh... sejak kaki dah jejak ke UK.. sudah pandai menulis artikel ke dalam bhs inggeris.. mabruk alaik... nampak gaya kena pergi uk gak ni.. duit leh dapat.. bhs pun lagi2 la.. ini sudah bagus... ada tempat kosong.. bgth awal awal..

ukanera arenaku said...

salam.

keep it up, fairuz! yeah, blogging is one of the effective ways to sharpen up your writing skill. all the best in your future undertakings.

Anonymous said...

Salam ust,

Are you interest in Comparative Religion? I myself still doing my master here in IIUM. In previous, I have graduated in Al-Azhar after being there for about 4 years. In IIUM also, alhamdulillah I also have a chance to improve my writing in English and it help me communicate with other's as well.

What exactly the title of your thesis ustaz? I'm writing a thesis regarding Islamic Finance and Maslahah.

Anonymous said...

mostly viewed nszdp

[url=http://informatirigla.blogspot.com]information rims glass[/url]
[url=http://paelreappatagon.blogspot.com]paella reaper patagonia[/url]
[url=http://camera-lenses-guide.blogspot.com/2009/10/top-10-camera-lenses-copy-paste-from.html]top 10 camera lenses[/url]
[url=http://mick-toast-stationar.blogspot.com]mickey toaster stationary[/url]
[url=http://dockinbikplatfor.blogspot.com]docking bike platform[/url]

recent rlkhp

Related Posts with Thumbnails