-->

HijriDate

Sunday, September 23, 2007

Ramadhan Bulan Perubahan

Bismillah..

Bersua lagi di kesempatan masa yang ada ini. Masa yang mana jika kita tidak memotongnya maka ia pula yang akan memotong kita. Masa itu adalah kehidupan. Maka masa yang ada ini perlu diisi sebaiknya agar kita tidak tergolong di kalangan yang dinyatakan di dalam al-Quran sebagai " Demi masa, Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian". Manusia yang rugi adalah manusia yang mensia-siakan masa kehidupannya.

Ramadhan yang datang sudah masuk hari yang ke-11. Tahun ini saya dapat merasakan sedikit kelainan mengikuti ramadhan di sini. Kalau di Cairo setiap kali Ramadhan dipenuhi dengan suasana penuh gemilang dengan kelas Tafaqquh Syeikh Nuruddin, Tarawih dan tazkirah harian, Juadah berbuka puasa percuma (maidatul rahman), Iftor Jamaie (Break fast open haouse)dan di mana-mana orang bawa al-Quran dan baca Quran(Dalam Bas, tepi jalan, etc.) , namun di sini segalanya berbeza. Bukan kata Ramadhan di sini tidak meriah. Tidak begitu, bahkan orang di sini juga mengakui bahawa Ramadhan di sini adalah bulan yang paling meriah.

Antara yang meriah ialah mesjid penuh sesak dengan umat Islam di sini. Bulan Ramadhan menyaksikan betapa Umat Islam di London Ini sangat ramai. Kebanyakkan Masjid terpaksa buat Tarawih sehingga dua trip. Saya sahaja sudah berapa kali terpaksa beratur di luar masjid menunggu giliran untuk solat trip kedua. Masjid tu tak kecik. Empat tingkat tingginya. Naka kata ramainya umat Islam di sini. Di masjid lain pula saya dikhabarkan sehingga 5 trip solat aidil adha terutamanya di Regent Mouse (Masjid paling besar di Kota London). Allahu Akhbar..!!!

Masuk Islam vs Kelaur Islam

Saya tidak berapa pasti bilangan sebenar saudara baru (convert muslim) yang memasuki Islam secara bulanan di sini. Khabarnya memang ramai. Terutamanya semenjak peristiwa 11 september dahulu, semua orang mula mencari apakah itu Islam. Mereka yang masuk Islam pula kebanyakkannya adalah insan-insan gred A. Bukan calang-calang orangnya. Mereka ahli fikir, jurutera, Doktor dan pelbagai lagi status yang menunjukkan mereka memasuki Islam atas dasar kajian dan kefahaman tentang dakwah Islam. begitulah Allah Membantu agamanya. "Ketikamana datang 'Nasrullah' dan 'al-Fath', dan kamu akan lihat manusia berbondong-bondong masuk ke dalam Agama Allah Taala" - Surah al-Fath.

Di malaysia pula kita menyaksiakn orang berbondong-bondong keluar dari Islam. mengapa? Kerana mereka dapat Islam secara keturunan. Lahir dalam kalangan ibu bapa yang Islam. Sebab itu Islam bagi mereka tiada apa-apanya. Bukan masuk Islam atas dasar kebenaran dan kefahaman. Yang keluar Islam itu biasanya mereka yang mempunyai IQ yang rendah dan selalunya terpalit dengan masalah kesempitan hidup atau percintaan atau lebih tepat lagi mereka yang ingin bebas dari ikatan dan norma agama. Tulisan saya ini bukan tulisan yang membenarkan kenyataan sesetengah pihak yang berpendapat biarkan sahaja orang yang murtad ini kerana kalau duduk dalam Islam pun tiada gunanya (Mafhum katanya),(Hakikat kita perlu membenteras gejala murtad adalah kewajipan bersama seperti mana Saidina Abu bakar dan kaum muslimin memerangi golongan murtad yang tidak mahu membayar zakat suatu ketika dahulu), akan tetapi tulisan saya ini sekadar menyatakan hakikat bahawa mereka yang keluar dari Islam itu majoritinya adalah orang-orang bermasalah dan menjadiokan murtad sebagai jalan penyelesai masalah.

Atas dasar inilah, pemuka agama Kristian, budha dan segala macam agama lain yang ada di dunia mula risau degan kebangkitan Islam akhir-akhir ini. Apa tidak risaunya, manusia gred A semakin ramai yang memeluk Islam dan orang-orang yang berjaya mereka murtadkan pula tiada apa manfaat yang dapat di ambil dari mereka. Oleh sebab itu, mutaakhir ini mereka lebih giat menjalankan kegiatan mereka di univesiti dan pusat-pusat pengajian tinggi untuk mencari seberapa ramai orang-orang gred A yang boleh mereka pergunakan. Mereka tidak sedar agama yang benar hanya akan diterima oleh orang-orang yang benar dan lurus.

Bulan Ramadhan Bulan Perubahan

Kita bukan disuruh berpuasa untuk sekadar rasa lapar dan dahaga. Bukan untuk tahan nafsu dan perkara-perkara lain yang boleh membatalkan puasa. Kalau puasa kita hanya sekadar itu, maksudnya puasa kita tidak ada maknanya. Allah Taala memerintahkan kita berpuasa sebulan Ramadhan agar kita jadi insan yang bertaqwa. "Kutiba 'alaikumussiam kama kutiba 'alal lazina min qablikum la'allakum TATTAQUN". Taqwa pula bukan boleh dapat dalam masa sehari. Sebulan inilah medan untuk kita melentur ketaqwaan kita. Moga-moga dengan latihan puasa(puasa hati, mata, tangan, telinga fikiran dan lain-lain) sebulan ini akan membentuk kekuatan kita untuk menghadapi bulan seterusya. Apa yang kita kehendaki dengan puasa kita adalah kesan ketaqwaan ketika dan selepas ramadhan. Bukan hanya di dalam ramadahn.

Kalau kita boleh puasa mata (lihat maksiat), puasa telingan (dengar umpatan), puasa hati (hasad dengki), puasa tangan dan kaki (ke tempat maksiat) di bulan Ramadhan ini, kenapa nantinya di luar Ramadhan kita kembali kepada diri kita sebelum ramadhan. Harap-harapnya tidak begitu. Bulan Ramadhan ini adalah bulan perubahan dan islah. Sama-sama kita bertekad untuk berubah dan menjadi insan yang benar-benat bertaqwa kepada Tuhannya.

Menangis Itu Ibadah Dan Syafaat

Artikel saya sudah dua kali di tulis dengan tajuk menangis. Salah satunya bersempena bulan Ramadhan yang lalu. Saya tidak mahu berceloteh panjang lagi. Sekadar memuhasabah diri sudah berapa kali kita menangis memohon kemapunan dan mengakui dosa-dosa yang telah kita lakukan di hadapan Allah Taala dalam ramadhan ini. Bulan ini bulan rahmat, bulan keampunan dan pelepasan dari api neraka. Mintalah sehingga merah mata berlinangan air mata.

Kalau tidak pernah menangis lagi bak kata syeikh Nuruddin berlatihlah menangis sehingga anda boleh menangis seorang diri di dahapan Allah Taala. Kalau anda memang tidak mampu mennagis, menangislah kerana anda tiada upaya untuk menangis. Orang mumkin itu sifatnya banyak tangisan dari ketawa. Sama-sama kita muhasabah diri kita insyaallah..

Wallahu'aalam.

2 comments:

Anonymous said...

salam ramadhan ... ya akhi, kabare ?

memang betullah, kalau kita boleh menangis sebab tak dapat berbuka dengan keluarga, mengapa kita boleh menangis di hadapan Allah swt, ...

semoga sehat2 selalu kat UK tu ...

MOHAMAD FAIRUZ BIN TAMJIS said...

ermm..terima kasih kang..rindu arek ketemu karo kue..hehe

Related Posts with Thumbnails