-->

Tuesday, September 26, 2006

Budu vs Tempe

Bismillah...

Apa pulak cerita tempe dengan budu time2 puasa ni. Sebenarnya artikel ini sudah ada dalam medula oblongata saya sewaktu musim exam lagi. Tetapi setelah ramadhan ni la baru teringat nak menulisnya di sini. Maaf sekiranya kisah ini membuatkan sahabat2 rasa kecur nak makan budu atau tempe tengah-tengan bulan puasa ni.

Tempe dan budu merupakan makan berkhasiat dan berprotien tinggi. Terkenal di dua buah negeri berlainan cita rasa. Budu dari kelantan dan tempe dari johor. Sebut sahaja budu di kelantan pastinya membuatkan hidangan jadi istimewa. Walaupun dahulu saya pernah menetap setahun di kelantan pada tahun 2000, tetapi keenakan rasa budu amat berbeza berbanding dahulu apabila saya merasakannya semula di mesir. Tempe pula kalau dahulu susah nak jumpa di mesir ni, tapi tahun ini mudah sahaja kerana pengusaha tempe kawan rapat saya, order jer kalau nak. Kawan-kawan boleh dapatkan tempe special tersebut di rumah tanjung puteri kedai dibuka 24 jam.

Persoalan yang ingin saya timbulakan ialah pertama, benarkah desas desus yang menyatakan bahawa tempe dan budu membuatkan peminatnya menjadi lebih cerdik dan pandai. Kedua, jika benar ia menjadikan peminatnya cerdik dan pandai apa buktinya dan apa bukti yang menyokong teori tersebut. Dan yang lebih membuat saya terlopong ialah antara budu dan tempe mana satu yang lebih berkhasiat? Mana satu yang lebih bijak? Peminat tempe atau peminat budu??!!!

Anda ada jawapannya? Bagi saya, bukan budu dan tempe sahaja makanan yang berkhasiat dan menyumbang kepada kecerdasan akal dan pembangunan mental. Kedua-duanya merupakan penyumbang protien dan memang diketahui bahawa protien menggalakkan pertumbuhan sel otak. Perkara yang seharusnya diketahui bahawa di sana banyak lagi makanan lain yang berkhasiat yang membantu pekembangan otak seperti madu, kismis, kekacang dan lain-lain lagi. Namun demikian makanan-makanan tersebut tidaklah seistimewa budu mahupun tempe. Kenapa yer.

Budu dan tempe sebenarnya telah membudaya di kedua-dua buah negeri tersebut. Jadi seperti satu kemestian dan kebiasaan. Macam nasi la kan, orang malaysia tak sah kalau sehari tak makan nasi. Begitu juga orang di negara arab ni, tak sah makan jika tidak makan roti dalam sehari. Tapi ada juga sesetengah kawan-kawan kita yang tak sah makan jika tidak menjamah roti selepas makan nasi. Haa, saya dah jumpa orang macam ni. Makanan apabila telah membudaya, maka ia akan selalu dimakan dan harganya juga akan murah dan berpatutan. Berbanding makanan lain seperti 'kacang pandai' dan madu yang juga baik untuk otak, namun kedua-duanya tidak membudaya dan harganya juga mahal di pasaran.

Saya tidak mahu menjawab persoalan, manakah antara tempe dan budu yang lebih berkhasiat dan lebih memberikan kesan positif kepada otak. Itu kurang penting bagi saya. Yang pentinga adalah kita mengetahui apa sahaja yang kita makan. Bukan main makan sahaja. Macam lembu dan lain lain haiwan, mereka (kalau sesuai dipanggil mereka) juga tahu apa makanan yang elok untuk mereka dan tidak makan makanan yang memudaratkan. Bezanya mereka tidak membezakan antara yang halal dan yang haram. Seseorang perlu tahu baik dan buruk sesuatu makanan kerana dari makananlah akan mencorakkan peribadi seseorang. Perlu diketahui bahawa Rasulullah SAW amat menjaga pemakanan baginda.

Baginda akan berhenti makan sebelum merasa kenyang. Baginda amat suka makan labu. Baginda juga suka makan kaki kambing. Baginda membiasakan makan kurma ajwa setiap pagi. Madu juga menjadi rutin pemakanan baginda. Baginda akan duduk dalam keadaan kaki kanan baginda menekan bahagian perut yang mana jika dikaji kedudukan tersebut menghalang dari berlakunya penyakit epndiks. Baginda makan apa yang ada di hadapan baginda dan akan mendahulukan keperluan orang lain walaupun makanan yang ada hanyalah sedikit. Lihat, Baginda bukan sahaja mementingkan khasiat makanan, tetapi Baginda juga amat mementingkan adab dan etika dalam pemakanan. Cantik bukan kaedah pemakanan Rasululah SAW.

Berbalik kepada tajuk kita budu dan tempe. Walaupun di zaman Rasulullah tiada apa yang dinamakan budu dan tempe, namun ianya tetap bertepatan dengan maqasid yang ingin disampaikan Baginda iaitu makanan yang berkhasiat dan halal. Selagi mana budu dan tempe dihasilakn dari bahan-bahan yang halal dan berkhasiat, maka ia bertepatan dengan saranan Baginda tersebut.

Bagi peminat budu dan tempe saya nasihatkan anda tidak taassub dengan budaya pemakanan anda. Bukankah lebih baik jika kita 'mentaufikkan' antara keduanya. Bagaimana? Kita makan tempe gorengan cecah budu. Kan cantik tu. Ia akan menghasilkan suatu momentum khasiat yang luar biasa dan bertenaga. Tiada timbul lagi persoalan yang mana antara keduanya lebih baik, lebih berkhasiat dan sebagainya.

Alangkah baiknya jika budu juga banyak dijual di negeri Johor. Akhmal, usahakan sebuah kilang memperoses budu di Johor. Kalau tak dapat, kita jadi pengimport budu terbesar di negeri johor. Kita budayakan makanan yang sihat-sihat di Johor!!!Kalau semua orang Johor makan makanan yang berkhasiat, baru mudah untuk menerima perubahan kerana mereka semua bijak dan pandai membuat pilihan yang baik dan yang buruk. Yang Islam atau yang pura-pura Islam. Akal yang cerdik lebih mudah menerima perubahan dan kebenaran.

P/s : Sedap ker tempe cecah budu? Belum cuba belum tahu...!!!

Wallahu'aalam...

[+/-] Selengkapnya...

Wednesday, September 20, 2006

Ucapan sempena MAT BKPJM 2006

Assalamualaikum w.b.t

Kesyukuran dan segala pujian hanya untuk Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam buat Nabi Junjungan, Muhammad SAW. Juga buat ahli keluarga Baginda dan sekalian para sahabat R.A serta mereka yang mengikuti hidayah, petunjuk dan teladan mereka hingga ke hari kiamat.

Sahabat Pendokong BKPJM yang budiman,

Hari ini sekali lagi kita bertemu di dalam ruang masa dan ketika yang menjadi agenda tahunan persatuan yang kita sayangi iaitu Mesyuarat agung tahunan (MAT 2006). Mengimbas kembali beberapa ketika selepas kewafatan Rasulullah SAW. Umat Islam buat julung kalinya berkumpul di medan Sakifah Bani Sa’adah untuk membincangkan hal yang amat besar impaknya dalam sejarah umat Islam sepanjang zaman, pemilihan tampuk kepimpinan dan pembinaan khilafah Islamiyah.

Perkumpulan kita pada hari ini juga tiada bezanya, persis peristiwa Sakifah Bani Sa'adah yang sepakat ulamak megatakan ianya merupakan ijmak ummah kali pertama dalam lipatan sejarah Islam. Bezanaya hari ini tiada Abu Bakar As-Siddik, Tiada Umar Al-Khattob dan sekalian para sahabat yang merasai kepentingan membina tampuk pimpinan bagi menjana kesatuan dan kelancaran proses Islamisasi Global. Hari ini yang ada di hadapan sahabat-sahabat sekalian hanyalah barisan kepimpinan yang pincang ditelan arus 'akhir zaman' berdepan dengan masyarakat "ulamak in the making" dengan tekad untuk membawa sedikit perubahan.

Pimpinan hari ini bukanlah yang terbaik dan bukan juga mereka yang memulakan perjuangan. Pejuangan telah lama bermula dan mereka hanya menjadi mata rantai kepada perjuangan. Sejarah telah membuktikan, pembinaan Hadharah Islamiyah (hadharah insan) bukan hanya terpundak ke bahu-bahu pimpinan sahaja, malah ianya menuntut kepada kerjasama dua hala - pimimpin dan yang dipimpin. Justeru, perkumpulan kita pada hari ini seharusnya tidaklah disia-siakan, sebaliknya digunakan dengan sebaik-baiknya untuk mencapai matlamat 'Islamisasi Global'- Sesuai dengan kedatangan Rasulullah SAW sebagai rahmat untuk sekelian alam.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,

Masa yang ada pada hari ini perlu sama-sama kita gunakan untuk memajukan pergerakan kita. Muhasabah dan cadangan yang mebina amat-amat dialukan. Keterlibatan semua ahli dalam membina momentum pergerakan sangat diperlukan agar wujud di sana kesedaran untuk sama-sama memajukan persatuan. Semoga segalanya akan berjalan lancar dan mampu mewujudkan suasana yang harmoni serta mencapai matlamat yang diharap-harapkan. Semoga pimpinan yang bakal memikul amanah ‘kesatuan dan kebajikan’ akan datang mampu memberikan sumbangan yang terbaik dan mendapat sokongan padu dari semua ahli yang sayang dan cintakan kesatuan.

Sebelum mengundur diri, saya menyusun sepuluh jari mewakili seluruh barisan pimpinan BKPJM 2005/06 memohon kemaafan di atas segala kesalahan dan kesilapan sepanjang menjalankan amanah yang diberikan. Segala kepincangan berpunca dari diri kami sendiri manakala hasil yang gemilang datang dari sentuhan sahabat-sahabat seperjuangan biasan kerjasama dan pimpinan yang Maha Esa.

Salam 'Sakifah Bani Sa'adah' dan selamat bersidang.

Sekian, terima kasih.

Mohamad Fairuz B Tamjis

[+/-] Selengkapnya...

Monday, September 18, 2006

Terima kasih Maahad Zamalek...

Bismillah...

Tarik nafas.."emeeeeeeeefffff"
Lepas.. "Haaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhh"
Tarik lagi... Lepas..."Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh"

Lega rasa hati selepas keluar dari gua az-zahraa' selama beberapa ketika ini. Dan dalam waktu itu jugalah cahaya mentari tak puas aku nikmati sinaran rembulan tak menyinggah di pipi. Lantaran exam yang sifatnya 'mutatabik wa mutatowil' panjang dan berderet-deret.

Alaa kulli hall..Sekarang ni dah lega sikit dan yang mampu dibuat hanyalah bertawakkal dan doa berterusan serta mengharap doa dari kawan-kawan dan insan-insan yang mahu mendoakan..Usaha dah usaha, hasilnya terpulang Dia nak beri apa. Kalau Dia beri Najah kita bersyukur dan kalau diberi sebaliknya juga harus diterima dengan hati terbuka. pinjam kata sahabat saya : "Usaha belum maksima agaknya"

Keluar dari madrasah Zamalik tahun ini banyak pengajaran yang diterima. Hanya perlukan masa untuk dicerna agar menjadi pegangan dan intipati bagi membangkitkan diri untuk terus maju. Zamalik mengajar aku apa itu Islam. emm..macam baru masuk Islam gamaknya. Bukan apa. Kesedaran yang diberi hasil susunan madah-madah yang menjadi mqarrar di zamalik membantu aku mengerti Asal usul Islam, perkembangan, keruntuhan, peninggalan, kekuatan, kelemahan, isu semasa dunia Islam dan macam-macam lagi. Not bad la orang jawa kata.

Nway, tak leh lawan al-Azhar la kan. Cuma saya tetap berterima kasih dan puas dapat masuk zamalik. Kawan-kawan yang nak masuk zamalik boleh jumpa saya untuk mengetahui 1001 dalil kenapa anda perlu masuk zamalik. hehhe...

Ye lah..Nak dibandingkan Zamalik dengan al-Azhar ni apalah sangat kan. az-Azhar memang sudah terbukti mantap dan berkualiti. Keluarannya (M.A & PhD) memang kalau saya jumpa saya akan tunduk dan tabik spring 2 atau 3 kali. Sebab hanya insan terpilih jer boleh lepas dari cubaan al-Azhar ni. Namun al-azhar tetap al-Azhar. Banyak kelebihan namun ada juga kekurangannya. Zamalik pula tak setaraf al-Azhar. Walaupun Zamalik berada di bawah kementerian pengajian Tinggi Mesir, namun fasilitisnya belum setaraf universiti lain yang lebih senior darinya seperti Cairo dan Ain Syams.

Tenaga pengajarnya diimport dari pakar-pakar Al-Azhar dan Cairo university. Yang ada di zamalik hanyalah pengarahnya sahaja. Yang lain semua import. Tu laa..kira zamalik ni ada dua cetak utama dia iaitu az-Azhar dan Cairo. So bertuah la dapat dua-dua sekali apabila belajar kat zamalik. Untuk pengetahuan sahabat-sahabat, apa yang saya tahu zamalik ditubuhkan atas matlamat untuk melahirkan profesional Mesir yang mahu asas-asas Islam menjadi pengukuh dalam diri mereka. Zamalik ni majoritinya yang masuk orang-orang tua yang dah bekerja. ada yang mohandes, muhami, mukhatib, tajir dan macam-macam lagi profesyen. Sebab tu kuliahnya pun malam dan exam ada pilihan dalam bulan 6 atau bulan 8.

Madah-madah yang diajar nampak mula-mula macam mengarut-ngarut jer. Tapi setelah diselidiki, takhassus di zamalik ni ada Empat. Syariah, Lughah arabiah, ilmu ijtimai dan iqtisod ammah. So dalam tamhidi ni semua kene belajar sebelum masuk ke dalam takhassusi. Best jugak apabila belajar madah2 luar ni. Antara yang baru di sini bagi saya lepasan ijazah syariah islamiyah ialah :

Tarikh al-Quran
Mabadi' al-Ammah Fil Qanun [Usul Qawaid]
Tarikh Alam Islami [Hadoroh Islamiyah]
Falsafah Islamiyah
Geografi Alam Islami
Akhwal syaksiah [Qanun Mirast]
Muqaranah Adyan
Musykilat Siyasiah al-Muasirah
Nuzum al-Maal fil Islam
al-Funun Wal Imarah al-Islamiyah [Asar Islamiyah]

So, bagi sapa-sapa yang nak tahu lebih lanjut pasal Zamalik, boleh lah tanya saya atau kawan-kawan saya yang lain di zamalik seperti ust farhan selangor, Ust fauzi dan ust aidil azwal kedah, ust burhan dan ust Taha juga dari selangor dan ramai lagi. Tapi apabila anda bertanya mana yang elok antara zamalik dan al-azhar tentu kami katakan al-Azhar. Tapi Zamalik juga Not bad kata orang jawa.

Satu saya nak kongsi bersama. Dahulu sebelum masuk sekolah menengah kita dah bercita-cita nak ke asrama penuh atau sokolah-sekolah idaman kita. Selepas masuk ke tingkatan 4 atau tingkatan 5 kita juga sudah ada impian untuk sambung ke universiti idaman kita. Lalu kita berusaha untuk dapat yang terbaik untuk matlamat itu. Tetapi kurang sekali yang berfikir untuk sambung master setelah masuk ke tahun 3 atau 4 di al-Azhar. Kenapa yer???

Fikir-fikirkan bersama. Sebelum habis satu peringkat kita harus ada beberapa perancangan agar apabila tamat sahaja peringkat terebut kita sudah ada matlamat yang jelas dan punya satu pegangan yang kukuh. Namun saya tak nafikan banyak masalah untuk sambung master. Nak kahwin dulu, nak keje dulu dan nak macam-macam lagi. Ala kulli halnya, mesti tanamkan niat untuk sampai ke peringkat tertinggi dalam pelajaran bukan pasal nak kejar sijil atau sebagainya. Tetapi itulah kehendak masyarakat dan seolah-olah satu tuntutan di zaman ini para ugamawan perlu lebih tinggi dalam bidang pendidikan.

Satu contoh saya nak beri sebelum berlabuh seketika. Siapa yang masyarakat akan ikut jika ada dua pendapat yang berbeza antara dua insan berikut :

1] Seorang doktor PHD dari tempat orentalis dan bermazhab Islam liberal
2] Seorang ust dapat B.A hons dari al-Azhar

Membincangkan isu-isu Islam seperti undang-undang Islam, Mujtamak Islami dan macam-macam lagi.

Amacam...!!!!

Wallahu'aalam...

[+/-] Selengkapnya...

Wednesday, September 13, 2006

Saya sudah pulang..

Assalamualaikum...

Saya dah pulang mak...!!!
Hem..exam dah nak abis..
Semadah jer lagi..madah killer pulak tu ni..

banyak cerita yang nak dicoret..pengalaman memang mahal..tak leh nak jual beli..tapi hanya boleh dikongsi..nanti lah..sehari dua lagi saya akan ke udara.tenet kat rumah pun hampir pulih..so leh la ke udara semula..

Tak sabar nak naik cuti..sebulan cuti mak datok..lamanya..sian hairi n the gang..syukran jazilan lakum..Tuhan sahaja yang dapat balas jasa kome semua..

doakan yerk..sikit je lagi ni..

wassalam

[+/-] Selengkapnya...

Related Posts with Thumbnails