-->

Sunday, May 28, 2006

Saya benci lelaki yang tidak setia..!

Oleh Afais

"Jika tepat masa, ketika, keadaaan dan siapa..maka CINTA adalah kuasa luar biasa yang tiada bandingannya.." Kata-kata Saudara Pahrol Mohd. Joui yang sering diperkatakan oleh ahli bait ku beberapa hari ini. Kata-kata itu diucap beliau dalam buku terbaru yang kini hangat di pasaran iaitu "Tentang Cinta". Bahsanya menarik. Afkar raisinya juga cantik. Siapa ada duit lebih bolehlah membelinya dan jangan lupa bagi saya peluang membacanya sekali..

Isu cinta memang suatu isu yang sangat menarik untuk diperkatakan. Sebut sahaja cinta antara manusia ia tidak lari dari definisi dua insan yang sedang hangat berhubungan. Mungkin untuk melangsungkan perkahwinan dan ada juga yang menjadikannya sebagai barang mainan. Sekadar barang sedap-sedapan. Melepaskan rasa sepi keseorangan dan keboringan. Kawan untuk berbual-bual. Melepaskan rasa hati. Hati wanita dipermainkan. Adik angkatlah. Kakak angkatlah. Duduk di gagang berjam-jam. Si wanita pula tak sedarkah hati anda sedang dipermain-mainkan.

Jika ada lelaki yang sedang begini keadaannya, saya katakan anda lelaki yang tidak setia!! Anda tak perlu marah pada saya. Tanya diri anda, setiakah anda kalau begitu keadaannya. Saya katakan begitu bukan atas dasar saya anti wanita atau anti pergaulan. Manusia bebas bergaul dengan sesiapa sahaja. Namun pergaulan perlu batasan. Tanpa batasan, manusia akan jadi seperti haiwan. Semuanya boleh tanpa ada sekatan.

Manusia dijadikan berbilang bangsa dan kaum, berbeza jantina. Benar ia untuk bertaarruf dan berkenalan. Tetapi adakah dengan melayani semua kehendak naluri hati untuk berkenalan sehingga membenarkan anda untuk bergayut berjam-jam. Bercahtting tak tentu hala. Perkara yang tak berkaitan dibualkan. Sehingga menjadikan orang di sekitar anda rasa tidak senang dengan karenah anda. Mari fikirkan.

Saya pernah mendengar rakan saya menegur seorang rakan.

"Mat apa kabar?"
"Alhamdulillah sehat"
"Bakal orang rumah sihat?"
"Bakal orang yang mana satu ni? Bakal orang rumah aku ramai. Yang itu ker..yang itu ker..yang itu ker dan yang ini!!
"Ramainya calon orang rumah ko mat!!"
"Eh biasa la..berkawan biar seribu berkasih biar empat..!!"

Terkedu saya mendengar jawapannya. Mungkin dia hanya bergurau sangka hati saya. Selepas terselidik (sebab tak berniat nak jaga tepi kainnya) memang benar si Mat ni peramah orangnya. Kakak angkatnya punyalah ramai. Adik angkat tak terkira. Semua wanita cantik dan lemah lembut disapanya dan dilistkan sebagai adik atau kakak angkatnya. Kalau bergayut tak cukup sejam. Sudah lah begitu. "Mahmul sewa" seolah-olah telah berganti tangan dari penjaganya..Dialah pelanggan setia setiap hari. Apa kes kalau macam ni..Tak setia!!

Kes di atas mungkin kes biasa yang kedapatan di sekitar kita. Ramai dan bukan seorang. Saya secara peribadi sebenarnya kurang senang dengan istilah adik angkat dan kakak angkat yang berlainan jantina. Saya anggap ia sebagai "Kalimatul Haq yuridu biha al-batil" Kalam yang benar tetapi maksud disebaliknya membawa kepada perkara yang batil dan salah.

Rasulullah tidak pernah mempunyai kakak angkat dan tidak pula ada adik angkat wanita. Yang ada di zaman Nabi SAW saudara angkat dikalangan lelaki dan lelaki atau antara muhajirin dan ansar. Saudara angkat zaman dahulu saling bantu membantu untuk perjuangan dan kebenaran. Namun kini disalah ertikan. Apabila sudah "diangkat angkat" ini seolah-olah telah mendapat tiket untuk berbual panjang dan berbicara hal peribadi dan lebih kasar sedikit, untuk melempias nafsu muda. Minta maaf saya katakan jikalau kebanyakkan yang saya temui sehingga menyamai dan terkadang melebihi hubungan seorang teman istimewa. Tidak setia!!

Kes yang lebih buruk lagi apabila seorang wanita atau lelaki sudah beristeri atau bersuami atau sudah ada teman istimewa (bertunang) melakukan hal yang sebegini. Tidakkah anda rasa bersalah terhadap isteri anda atau suami anda. Tidakkah anda rasa disakiti jika anda pula yang diperlakukan sebegitu. Manusia secara fitrahnya inginkan pasangan yang setia. Setia di sini diertikan dengan kejujuran dan keikhlasan. Di mana keikhlasan dan kejujuran jika perhubungan bebas berkiblatkan nafsu dan berkawan seribu alasannya walhal sekadar suka-suka, mengisi ruang sepi dan boring semata. Anda banyak perkara penting lain yang perlu dibuat jika anda memikirkannya berbanding sibuk mengurus list "angkat-angkat" yang melemskan jiwa ini.

Justeru, jika anda ingin pasangan yang setia, jadilah seorang yang setia! afais.blogspot.com menyeru para pembaca agar setia dalam perhubungan. Barulah CINTA akan jadi kuasa luar biasa yang tiada bandingannya. Kemudian kita luaskan sedikit skopnya kepada cinta Ilahi. Bagaimana agaknya jika kita sedang hanyut dengan cinta Ilahi. Tentu lebih agung dan luar biasa kesannya bukan berbanding cinta manusia yang sementara ini.
Kasih Manusia sering bermusim
Sayang manusia tiada abadi
Kasih Tuhan tiada bertepi
Sayang Tuhan janjiNya pasti

Moga Bertemu kembali..

[+/-] Selengkapnya...

Thursday, May 18, 2006

Makan bola, minum bola, tidor bola...Imtihan dan mula!!

xojpLiga Juara-Juara sudah berakhir. Imtihan sudah bermula dan Piala Dunia menanti. Bola tetap akan bulat kecuali apabila ia sudah bocor. Sepak mula Imtihan tetap akan berjalan walau anda tidak lagi bersedia. Pengadil tidak akan menunggu anda siap sedia untuk meniup wisel mula. kalau Barca sudah jadi Juara dan Arsenal jadi naibnya, Anda bila lagi untuk jadi juara di kalangan team-team juara. Buktikan anda juga adalah juara.
Tadi anda sudah melihat 2 team juara bertanding dalam kaca TV. Esok lusa anda pula akan diperhatikan dunia untuk merangkul gelaran mahasiswa cemerlang 2006. Muraqib jadi pengadilnya. Tukang buat syai(teh) jadi penjaga garisannya. Peserta pula dari seluruh dunia. Yang kulit macam ETO'O nya, putih macam KAKA dan macam-macam lagi semua berkumpul di bawah panas terik mentari, mahu membuktikan dia adalah juara tahun ini.
Dari saya penyokong setia MU, tahniah diucapkan buat Barca Team dan Tahniah juga buat Arsenal dan kelab penyokongnya. Anda sudah buktikan memang anda adalah dari team juara-juara. Asenal yang bermain dengan 10 orang dan kemudian dapat sebiji gol pemecah kebuntuan. Satu perkara yang amat membanggakan. Namun begitu, itulah hakikat bola sepak. Ada gembira ada dukanya. Imtihan juga begitu sifatnya. Ada gembira ada dukanya. Namun bezanya, Bola sepak mencari juara dengan kekuatan team work, tektikal dan tipu daya. Imtihan tidak. Jangan anda buat begitu di dalam imtihan. Takut-takut kad merah akan menanti anda nanti. Tunjukkan skil individu anda sepenuhnya.
Buat Skuad penyokong MU, jangan bersedih dan jangan ambil borang pendaftaran untuk daftar jadi ahli team lain ok. Ambil borang kursus perkahwinan tak pe. Borang lain, anda kene fikirkan semula. Anda kan lelaki yang setia. Setia pada segalanya (nantikan artikel saya kes lelaki setia ni). Tengok penyokong Arsenal tu. Mati hidup semula pon tetap akan sokong kelabnya. Tapi, jangan sampai berlaku "taassub kelabiah" sudahlah yer. Sekadar suka-suka dan bukan seperti menggenggam bara. Anda kan tahu aulawiyatnya. Ukhwah dan persaudaraan tu yang utama. Yang lebih teruk kalau terlampau taassub ni, sampaiakan makan bola, minum bola dan tidor pun bola. Bertembung dengan program atau kelas maka bolalah menjadi keutamaannya. (hehehe..muhasabah beb)

Ala kulli haal, mari kita ambil sedikit teladan dari skuad Manchester Utd dan penyokong2 setianya. Tak salahkan sesiapa kalau gagal. Tapi akan berkata "we will try our best"!! So istifadahnya, jangan salahkan muraqib kalau anda gagal. Jangan salahkan doktor syadid apabila kalah dalam pertempuran. Tapi berkatalah "ya saya silap, saya akan cuba lagi yang terbaik akan datang dan saya tetap juara"!!
Penyokong MU semua tetapkan pendirian anda. Jangan berbelah bahagi. Jadi penyokong profesional dan setia. Kalah menang adat perlawanan. Najah dan gagal lumrah peperiksaan. Yang penting anda ada semangat juara dan anda mesti buktikan dalam imtihan ini bahawa anda adalah juara. Nak jadi juara skill dan persiapan kene mantap beb. Barulah meyakinkan.
Sebagai satu tambahan. Kalau ada skill dan persiapan yang mantappun, anda mesti tawadduk dan serahkan segalanya pada Pencipta. Tak cukup sekadar usaha. Solat hajat, muraqabah, ikhlas dan tawakkal perlu dititik beratkan. Jangan jadi seperti booker-booker perlawanan bola sepak. Bertaruh dengan nasib untuk mendapat keuntungan. Anda jangan taruhkan kejayaan anda dengan nilaian dunia yang sementara. Pasakkan dengan keikhlasan dan katakan "Hanya kerana Allah aku mendepani imtihan ini".
Saya doakan kalian semua berjaya dalam imtihan nanti. Dan jangan lupa untuk doakan saya. Walau kita berbeza mazhab bola sepak. Walau kita pernah ditewaskan dalam pertempuran baru-baru ini. Lupakan perkara itu semua. Doakan sahabat kita dengan sebut namanya. Ok!!
Salam imtihan dan selamat maju jaya.
P/s : Dah isi borang untuk AF(kursus perkahwinan) ke belum? Ingat!! Tarikh tutup 31 mei ni.
P/s : Dah isi borang untuk team Piala dunia ni belum? Boleh isi untuk dua team sahaja!! Stadium terhad dan dapatkan tiket2 segera dan hubungi pihak stadium zahraa elite untuk dapatkan tiket Piala dunia nanti!!

[+/-] Selengkapnya...

Friday, May 05, 2006

Hati Kecilku..

Oleh Afais

Hati kecil ini meronta
Jiwa kotor terpalit dosa
Lantaran jauh dari Pencipta
Sedarlah Tuhanmu Maha Menimpa

Hati kecil meronta lagi
Dosa-dosa berulang kali
Maksiat jadi tabiat keji
Azab Tuhanmu sedia menanti

Hati kecil semakin meronta
Taubat hanya mainan sahaja
Takut diucap insafnya sementara
Nafsu ganas bermaharaja lela

Hati kecil mula bertindak
Mahu melawan kekangan mendesak
Syaitan dan Nafsu terus mengasak
Ditambah wasilah selari kehendak

Hati kecil menyusun langkah
Melawan kehendak nafsu serakah
Kepada Tuhan berlindung dan pasrah
Moga hidayah petunjuk dicurah

Hati kecil terus menanti
Cahaya Muhammad Utusan Ilahi
Doa dan usaha setiap hari
Moga bertemu ketenangan sejati

Hati kecil tersenyum kelat
Ubat istighfar dibius selawat
Kelat hilang manis yang dapat
Zikir disemi nafsu disekat

Hati kecil kembali ceria
Damai yang dicari di depan mata
Perlu istiqamah sepenuh daya
Agar tenang sentiasa hendaknya

[+/-] Selengkapnya...

Related Posts with Thumbnails