-->

Thursday, May 18, 2006

Makan bola, minum bola, tidor bola...Imtihan dan mula!!

xojpLiga Juara-Juara sudah berakhir. Imtihan sudah bermula dan Piala Dunia menanti. Bola tetap akan bulat kecuali apabila ia sudah bocor. Sepak mula Imtihan tetap akan berjalan walau anda tidak lagi bersedia. Pengadil tidak akan menunggu anda siap sedia untuk meniup wisel mula. kalau Barca sudah jadi Juara dan Arsenal jadi naibnya, Anda bila lagi untuk jadi juara di kalangan team-team juara. Buktikan anda juga adalah juara.
Tadi anda sudah melihat 2 team juara bertanding dalam kaca TV. Esok lusa anda pula akan diperhatikan dunia untuk merangkul gelaran mahasiswa cemerlang 2006. Muraqib jadi pengadilnya. Tukang buat syai(teh) jadi penjaga garisannya. Peserta pula dari seluruh dunia. Yang kulit macam ETO'O nya, putih macam KAKA dan macam-macam lagi semua berkumpul di bawah panas terik mentari, mahu membuktikan dia adalah juara tahun ini.
Dari saya penyokong setia MU, tahniah diucapkan buat Barca Team dan Tahniah juga buat Arsenal dan kelab penyokongnya. Anda sudah buktikan memang anda adalah dari team juara-juara. Asenal yang bermain dengan 10 orang dan kemudian dapat sebiji gol pemecah kebuntuan. Satu perkara yang amat membanggakan. Namun begitu, itulah hakikat bola sepak. Ada gembira ada dukanya. Imtihan juga begitu sifatnya. Ada gembira ada dukanya. Namun bezanya, Bola sepak mencari juara dengan kekuatan team work, tektikal dan tipu daya. Imtihan tidak. Jangan anda buat begitu di dalam imtihan. Takut-takut kad merah akan menanti anda nanti. Tunjukkan skil individu anda sepenuhnya.
Buat Skuad penyokong MU, jangan bersedih dan jangan ambil borang pendaftaran untuk daftar jadi ahli team lain ok. Ambil borang kursus perkahwinan tak pe. Borang lain, anda kene fikirkan semula. Anda kan lelaki yang setia. Setia pada segalanya (nantikan artikel saya kes lelaki setia ni). Tengok penyokong Arsenal tu. Mati hidup semula pon tetap akan sokong kelabnya. Tapi, jangan sampai berlaku "taassub kelabiah" sudahlah yer. Sekadar suka-suka dan bukan seperti menggenggam bara. Anda kan tahu aulawiyatnya. Ukhwah dan persaudaraan tu yang utama. Yang lebih teruk kalau terlampau taassub ni, sampaiakan makan bola, minum bola dan tidor pun bola. Bertembung dengan program atau kelas maka bolalah menjadi keutamaannya. (hehehe..muhasabah beb)

Ala kulli haal, mari kita ambil sedikit teladan dari skuad Manchester Utd dan penyokong2 setianya. Tak salahkan sesiapa kalau gagal. Tapi akan berkata "we will try our best"!! So istifadahnya, jangan salahkan muraqib kalau anda gagal. Jangan salahkan doktor syadid apabila kalah dalam pertempuran. Tapi berkatalah "ya saya silap, saya akan cuba lagi yang terbaik akan datang dan saya tetap juara"!!
Penyokong MU semua tetapkan pendirian anda. Jangan berbelah bahagi. Jadi penyokong profesional dan setia. Kalah menang adat perlawanan. Najah dan gagal lumrah peperiksaan. Yang penting anda ada semangat juara dan anda mesti buktikan dalam imtihan ini bahawa anda adalah juara. Nak jadi juara skill dan persiapan kene mantap beb. Barulah meyakinkan.
Sebagai satu tambahan. Kalau ada skill dan persiapan yang mantappun, anda mesti tawadduk dan serahkan segalanya pada Pencipta. Tak cukup sekadar usaha. Solat hajat, muraqabah, ikhlas dan tawakkal perlu dititik beratkan. Jangan jadi seperti booker-booker perlawanan bola sepak. Bertaruh dengan nasib untuk mendapat keuntungan. Anda jangan taruhkan kejayaan anda dengan nilaian dunia yang sementara. Pasakkan dengan keikhlasan dan katakan "Hanya kerana Allah aku mendepani imtihan ini".
Saya doakan kalian semua berjaya dalam imtihan nanti. Dan jangan lupa untuk doakan saya. Walau kita berbeza mazhab bola sepak. Walau kita pernah ditewaskan dalam pertempuran baru-baru ini. Lupakan perkara itu semua. Doakan sahabat kita dengan sebut namanya. Ok!!
Salam imtihan dan selamat maju jaya.
P/s : Dah isi borang untuk AF(kursus perkahwinan) ke belum? Ingat!! Tarikh tutup 31 mei ni.
P/s : Dah isi borang untuk team Piala dunia ni belum? Boleh isi untuk dua team sahaja!! Stadium terhad dan dapatkan tiket2 segera dan hubungi pihak stadium zahraa elite untuk dapatkan tiket Piala dunia nanti!!

1 comment:

santai2 said...

Assalamualaikum..Pekabar Pai..sihat ye?..nak kasi cadangan sikit la..kau punye scroll bar sebelah kanan kalau guna firefox boleh nampak..tapi kalau guna Internet explorer tak nampak, yg nampaknya cuma anak panah kecik warna oren. Jadi susah sikit nak melayari blog kau, nasib baik sekarang ni dh ade scroll kat mouse. Ok senang2 layari www.santai2.blogspot.com. Manelah tahu ade ape2 komen dan cadangan nk bagi kat situ. Wassalam

Related Posts with Thumbnails