-->

Thursday, February 16, 2006

Jari ingin menari..

Sudah lama jemari tidak menari..
justeru terpanggil menulis kembali..
sebulan bumi mesir aku tinggalkan
sebuah permusafiran yang Allah tentukan..

Asyik buat sajak saja fairuz. oklah, kita tukar trend, nak berceritalah pulak.Emm..pulang dari musafir panjang ini banyak mengajar aku erti kehidupan, erti tunduk di bawah aturan Tuhan. Dulu memang aku jauh dari erti kehidupan. Kita Allah jadikan untuk tunduk kepadaNya. Namun bukan sekadar menundukkan kepala atas dasar melepaskan kewajipan. Bukan atas dasar ikut-ikutan. Walhal, kita jauh dengan Tuhan. Tiada penumpuan!!!

Pulang dari musafir ini Tuhan berikan aku jawapan. Sekian lama aku meminta, sekian lama aku berdoa, kini Allah telah makbulkan segalanya (sebahagian yang aku pinta). Namun benarlah tak semua yang kita terima kita suka. Tak semua yang Allah aturkan kita senang padanya. Walhal, Dialah yang Terbaik menyusun dan mencipta. Kan Allah dah berfirman yang mafhumnya: "Kadang kala kau suka padanya walhal ia buruk bagimu kemudiannya, terkadang kau membencinya walhal itulah yang terbaik buatmu kemudiannya".

Aku sudah bersedia awal untuk menghadapinya. Sahabatku sering mengingatkan aku agar percaya dan tunduk pada hakikat susunan Ilahi. Percayalah ianya cantik. Ianya unik dan menarik untuk difikirkan. Namun kita tidak nampak di mana cantiknya, kerna hati kita buta. Walau mata kita celik, sebahagiannya rabun dan sedikit yang buta zahirnya. Hati kita buta kerana kita tidak setia padaNya. Kita kata kita cinta padaNya, Tetapi tiada apa yang kita buat untukNya.

Walau aku sudah bersedia menghadapinya, jarum syaitan tetap menggoda agar aku lemas dan kecewa dengan takdir ini. Aku sedar imanku tidak setinggi mana. tidak setahap mutmainnah, jauh dari radhiah dan hampir kabur bertaraf kamilah. Ianya mungkin bertaraf lawwamah dan tidak mustahil (na'uzubillah) bertaraf ammarah. Moga dengan ujian yang Dia berikan ini menjadikan aku orang yang sabar di kalangan hambanya yang sabar.

Kawan bertanya, apa bendanya fairuz yang kau nak cerita ni?? Tak apalah sahabat. Biarlah aku dan Dia yang tahu. Biarlah yang terlibat sahaja yang memikulnya. Yang ingin aku bawa, ibrah darinya. Apa yang dapat aku kongsi ialah kita perlu redho dengan segala taqdir dan ketentuannya. Walaupun ianya jauh dari perancangan dan percaturan kita..!!!cukup sekadar itu..

Masuk cerita lain lah pulak..nak dengar apa cerita dari Tanah suci?? Kita sambung nanti dalam pertemuan yang lain..sikit-sikitlaa..nanti bosan pula kalau panjang-panjang..Yang penting, ada kisah yang aku bawa, dan ada ibrah yang dapat kau terima.

to be bersambung...


Ini kes jeles ngan ahli bait la ni..tu yang pindah dari friendster blog ke dunia yang lebih luas sikit..blogspot..hehehe TQ cik Ghani ajar aku buat blog..

No comments:

Related Posts with Thumbnails