-->

Tuesday, January 20, 2009

Ole-Ole dari Ust Syafiq Elias (Edited)

Bismillah...

Alhamdulillah. Pertamanya ucapan terima kasih buat sidang pembaca terutamanya Ust Syafiq yang sudi datang singgah, mengulas, membetulkan dan menambah baik penulisan hamba yang lemah ini. Ini sesuatu yang special bagi sesiapa yang mahukan uslub yang baik di dalam penulisan dalam bahasa arab. Pembetulan beserta taklik sekali. Sila berikan kredit buat Ustaz Syafiq Elias.

Hendak dikhabarkan di sini, suatu ketika, Khalifah Umar Bin Abdul Aziz RA didatangi oleh rombongan rakyat jelata dari Hijaz. Maka berdirilah seorang kanak-kanak mendahului ahli rombongan yang lainnya untuk berucap. Maka Khalifah Umar memintanya agar memberikan peluang kepada mereka yang lebih tua daripadanya untuk berucap. Kanak-kanak tadi dengan petah berkata : Seorang manusia walaupun masih kecil ketika mana telah dikurniakn dengan mulut yang boleh berkata-kata dan hati yang terjaga maka layaklah baginya untuk menyatakan pandangannya. Wahai Khalifah jika sesuatu perkara itu dinilai dengan melihat umur semata-mata maka ramai orang-orang tua yang lebih layak duduk ditempatmu sebagai khalifah. Akan tetapi umur itu bukan ukuran segala-galanyanya bukan? Teruja Khalifah Umar melihat kepetahan kanak-kanak tadi lalu mengatakan dengan syairnya :

Ketahuliah bahawa tiada insan yang dilahirkan alim
Tidak serupa saudaramu yang alim itu dengan yang jahil
Sesungguhnya kaum yang besar akan tetapi tiada ilmu di sisinya
Kelihatan kecil berada di majlis para alim yang berilmu

Moga ada kebaikan dan manfaatnya kepada semua. Jangan malu untuk belajar dari sesiapa yang lebih muda darimu kerana umur itu bukan nilaian segala-galanya. Terima kasih sekali lagi Akhi Syafiq Elias. Ini dia artikel yang telah mendapat sentuhan beliau.


بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ (1) اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرَّسَلِيْنَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ ، أَمَّا بَعْدُ ،

أَشْكُرُ اللَّهَ تَعَالَى عَلَى نِعَمِهِ الْكَثِيْرَةِ ، وَمِنْ أَهَمِّهَا نِعْمَةُ اْلإِسْلاَمِ وَاْلإِيْمَانِ ، وَعَلَيْنَا جَمِيْعًا أَنْ نَشْكُرَهُ سُبْحَانَهُ وَتَعالَىشُكْرًا(2) كَثِيْرًا . وَمِنْ عَلاَمَاتِ شُكْرِنَا(3) لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ، الْقِيَامُ بِجَمِيْعِ أَوَامِرِهِ وَاجْتِنَابُ مَحَارِمِهِ .

عِنْدَمَا أَكْتُبُ هَذِهِ الرِّسَالَةَ إِلَى حَضَرَاتِكُمْ ،كَانَ إِخْوَانُنَا الْمُسْلِمُوْنَ فِي غَزَّةَ (4) يُقْتَلُوْنَ وَيُدَمَّرُوْنَ وَيُحْصَرُوْنَ . وَقَدْ اسْتَمَرَّتْ الْحَرْبُ عَلَى غَزَّةَ وَأَهْلِهَا مُنْذُ وَاحِدٍ وَعِشْرِيْنَ يَوْمًا. وَقَدْ ارْتَفَعَ عَدَدُ الشُّهَدَاءِ (الْيَوْمَ) إِلَى أَلْفٍ وَمِائَةٍ وَسَبْعِيْنَ (1170) شَهِيْدًا وَأُصِيْبَ أَكْثَرُ مِنْ خَمْسَةِ آلاَفٍ وَمِائَتَيْ (5200) شَخْصٍ . وَارْتَكَبَتْ قُوَّاتُ الاِحْتِلاَلِ اْلإِسْرَائِيْلِيِّ جَرِيْمَةً عَظِيْمَةً لاِسْتِهْدَافِ الضُّعَفَاءِ وَاْلأَطْفَالِ وَالنِّسَاءِ فِي عَمَلِيَّاتِهِمْ الْخَبِيْثَةِ (5). وَيَبْدُوْ أَنَّ هَذَا الْحَرْبَ أَسْوَأُ مَا يَكُوْنُ (6) مُنْذُ هَزِيْمَةِ الْيَهُوْدِ عَامَ 1967 م. وَحَتَّى اْلآنَ ، لَمْ أَرَ بِالـتَّـأْكِيْدِ بَصِيْصَ أَمَلٍ (7) مَتَى تَضَعُ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ؟...

نَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى أَنْ يَنْصُرُ إِخْوَانَنَا الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْتَضْعَفِيْنَ فِي غَزَّةَ عَلَى أَعْدَاءِهِمْ الْيَهُوْدِ ، اللَّهْمْ اهْزِمِ الْيَهُوْدَ وَمَنْ وَالاَهُمْ مِنَ الْمُنَافِقِيْنَ وَالْمُحَارِبِيْنَ لِدِيْنِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ. اللَّهُمَّ يَا مُنَـزِّلَ الْكِتَابِ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ وَيَا سَرِيْعَ الْحِسَابِ وَيَا هَازِمَ اْلأَحْزَابِ اهْزِمْهُمْ يَا قَوِيُّ يَا قَادِرُ .

نَحْنُ اْلآنَ فِي مُنْتَصَفِ (8) الشِّتَاءِ ، أَشْعُرُ بِالْبَرْدِ الشَّدِيْدِ حَتَّى وَلَوْ كُنْتُ أَلْبِسُ الْمَلاَبِسَ(9) الْكَثِيْفَةَ. وَقَدْ أُصِبْتُ بِالْحُمَّى (10) وَالصُّدَاعِ الشَّدِيْدِ فِي اْلأُسْبُوْعِ الْمَاضِيْ حَتَّى يُجْبِرُنِيْ الْبَقَاءُ فِي الْبَيْتِ تَمَامًا. وَكَأَنِّيْ أَسِيْرُ الْفِرَاشِ لَمَّا اسْتَمْرَرْتُ فَوْقَ الْمَضْجَعِ لَيْلَ نَهَارَ وَلَمْ أَذْهَبْ إِلَى أَيِّ مَكَانٍ حَتَّى إِلَى مَعْهَدِ الْقُرْطُبَةِ. وَكَانَتْ زَوْجَتِيْ تُرَافِقُنِيْ وَتُعَالِجُنِيْ وَتَطْبُخُ لِيْ عَصِيْدَةً وَشُرْبَةً.

وَهَذَا مِنْ (11) فَوَائِدِ الزَّوَاجِ - أَيُّهَا اْلإِخْوَةُ (12) وَاْلأَخَوَاتُ - أُرِيْدُ أَنْ أُخْبِرَكُمْ إِيَّاهُ (13) ، وَالَّذِيْ لَمْ يَشْعُرْ(14) بِهِ الْعُزَّابُ قَطُّ . فَإِنْ كُنْتَ تَعْجَبُ مِنْ ذَلِكَ وَلاَ تُصَدِّقُ ، فأَقُوْلُ لَكَ: " مَنْ ذَاقَ عَرَفَ " ، أَوْ أَقُوْلُ لَكَ :" جَرِّبْ تَجِدْ " (15) .

إِذَنْ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ ، فَلْيَتَـزَوَّجْ ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ. فَإِنْ لَمْ تَجِدْ الْمُرَشَّحَةَ بَعْدُ (16) ، فَعَلَيْكَ بِالْبَحْثِ وَالاِسْتِخَارَةِ (17) وَالدُّعَاءِ، فإِنَّ اللَّهَ سَمِيْعٌ (18) قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ (19). وَلَكِنْ إِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ، فَعَلَيْكَ بِالصَّبْرِ وَالصِّيَامِ فَإِنَّهُ لَكَ وِجَاءٌ . أَمَّا إِنْ لَمْ تُرِدِ الزَّوَاجَ أَبَدًا بِدُوْنِ سَبَبِ ، فَهَذَا مَرْفُوْضٌ فىِ دِيْنِ اْلإِسْلاَمِ رَفْضًا بَتًّا.

وَإِلَيْكَ هَذَا الْحَدِيْثُ النَّبَوِيُّ الشَّرِيْفُ الَّذِيْ يُوَضِّحُ لَنَا مَنْهَجًا مِنَ الْمَنَاهِجِ الْمُثْلَى الَّتِيْ عَلَّمَهَا رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ِلأُمَّتِهِ مَحَبَّةً لَهُمْ ....

عَنْ سَيِّدِنَا أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ-قَالَ: جَاءَ ثَلاَثَةُ رَهْطٍ إِلَى بُيُوْتِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- يَسْأَلُوْنَ عَنْ عِبَادَةِ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-. فَلَمَّا أُخْبـرُوْا كَأَنَّهُمْ تَقَالُّوْهَا فَقَالُوْا:وَأَيْنَ نَحْنُ مِنَ النَّبِيِّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- قَدْ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ...

قَالَ أَحَدُهُمْ: أَمَّا أَنَا فَإِنِّي أُصَلِّي اللَّيْلَ أَبَدًا،وَقَالَ آخَرُ: أَنَا أَصُوْمُ الدَّهْرَ وَلاَ أُفْطِرُ،وَقَالَ آخَرُ: أَنَا أَعْتَزِلُ النِّسَاءَ فَلاَ أَتَزَوَّجَ أَبَدًا.
فَجَاءَ رَسُوْلُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- إِلَيْهِمْ فَقَالَ: (( أَنْتُمُ الَّذِيْنَ قُلْتُمْ كَذَا وَكَذَا ؟! أَمَا وَاللَّهِ إِنِّيْ َلأَخْشَاكُمْ لِلَّهِ وَأَتْـقَاكُمْ لَهُ، لَكِنِّيْ أَصُوْمُ وَأُفْطِرُ، وَأُصَلِّيْ وَأَرْقُدُ، وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ، فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِيْ فَلَيْسَ مِنِّيْ )) ...صَدَقَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

وَأُوَضِّحُ لَكُمْ شَرْحَ الْحَدِيْثِ النَّبَوِيِّ السَّابِقِ حَتَّى لاَ يَفْهَمَهُ النَّاسُ خَطَـأً، فَأَقُوْلُ –وَبِاللهِ التَّوْفِيْقُ-:

قَالَ الْحَافِظُ ابْنُ حَجَرٍ رَحِمَهُ اللَّهُ تَعَالَى:

قَوْلُهُ:(( فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِيْ فَلَيْسَ مِنِّيْ )):الْمُرَادُ بِالسُّنَّةِ: الطَّرِيْقَةُ ، لاَ الَّتِيْ تُقَابِلُ الْفَرْضَ، وَالرَّغْبَةُ عَنِ الشَّيْءِ :الإِعْرَاضُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ. وَالْمُرَادُ: " مَنْ تَرَكَ طَرِيْقَتِيْ وَأَخَذَ بِطَرِيْقَةِ غَيْرِيْ فَلَيْسَ مِنِّيْ ، وَلَمَّحَ بِذَلِكَ إِلَى طَرِيْقِ الرَّهْبَانِيَّةِ فَإِنَّهُمْ الَّذِيْنَ ابْتَدَعُوْا التَّشْدِيْدَ كَمَا وَصَفَهُمْ اللَّهُ تَعَالَى-أَيْ فِى قَوْلِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى: {{ وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوْهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلاَّ ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَئَاتَيْنَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَكَثِيْرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُوْنَ }} [سُوْرَةُ الْحَدِيْدِ:27 ].

وَقَدْ عَاَبَهُمْ بِأَنَّهُمْ مَا وَفَّوْهُ بِمَا الْتَزَمُوْهُ، وَطَرِيْقَةُ النَّبِيِّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- الْحَنِيْفِيَّةِ السَّمْحَةِ فَيُفْطِرُ لِيَتَقَوَّى عَلَى الصَّوْمِ ، وَيَنَامُ لِيَتَقَوَّى عَلَى الْقِيَامِ ، وَيَتَـزَوَّجُ لِكَسْرِ الشَّهْوَةِ وَإِعْفَافِ النَّفْسِ وَتَكْثِيْرِ النَّسْلِ .

وَقَوْلُهُ: (( فَلَيْسَ مِنِّيْ )) إِنْ كَانَتِ الرَّغْبَةُ بِضَرْبٍ مِنَ التَّأْوِيْلِ يُعْذَرُ صَاحِبُهُ فِيْهِ، فَمَعْنَى (( فَلَيْسَ مِنِّيْ )) أَيْ عَلَى طَرِيْقَتِيْ ، وَلاَ يَلْزَمُ أَنْ يَخْرُجَ عَنِ الْمِلَّةِ . وَإِنْ كَانَ إِعْرَاضًا وَتَنَطُّعًا يُفْضِيْ إِلَى اعْتِقَادِ أَرْجَحِيَّةِ عَمَلِهِ فَمَعْنَى (( فَلَيْسَ مِنِّيْ )) لَيْسَ عَلَى مِلَّتِيْ ، ِلأَنَّ اعْتِقَادَ ذَلِكَ نَوْعٌ مِنَ الْكُفْرِ .

كَمَا أَنَّ اْلأَخْذَ بِالتَّشْدِيْدِ فِى الْعِبَادَةِ يُفْضِيْ إِلَى الْمَلَلِ الْقَاطِعِ ِلأَصْلِهَا وَمُلاَزَمَةِ اْلاِقْتِصَارِ عَلَى الْفَرَائِضِ مَثَلاً ، وَتَرْكُ التَّنَفُّلِ يُفْضِيْ إِلَى إِيْثَارِ الْبِطَالَةِ وَعَدَمِ النَّشَاطِ إِلَى الْعِبَادَةِ ، وَخَيْرُ اْلأُمُوْرِ الْوَسَطُ .

وَفِى قَوْلِهِ : (( إِنِّي َلأَخْشَاكُمْ لِلَّهِ )) مَعَ مَا انْضَمَّ إِلَيْهِ، إِشَارَةٌ إِلَى ذَلِكَ ، وَفِيْهِ أَيْضًا إِشَارَةٌ إِلَى أَنَّ الْعِلْمَ بِاللَّهِ وَمَعْرِفَةَ مَا يَجِبُ مِنْ حَقِّهِ أَعْظَمُ مِنْ مُجَرَّدِ الْعِبَادَةِ الْبَدَنِيَّةِ ، وَاللَّهُ أَعْلَمُ . اهـ .
فَتْحُ الْبَارِى ، ج ـ 9، كِتَابُ النِّكَاحِ ، بَابُ التَّرْغِيْبِ فِى النِّكَاحِ ، الْحَدِيْثُ رَقْمُ (5063)، ط. مَكْتَبَةِ مِصْرَ، الْقَاهِرَة
-


SEDIKIT PENJELASAN

Kongsi ilmu, kalau salah, tolong betulkan. Kalau betul, elok dihafalkan, lain orang lain uslubnya
. Ada dua perkara yang perlu diberi penekanan:

Pertama: hamzah qotho’ dan hamzah wasol.

Berdasarkan pengalaman dalam kongsi belajar, ketika pelajar menulis, kebanyakan mereka hampir terlepas pandang dan kurang prihatin terhadap tempat2 yang sepatutnya wajib ditulis dengan hamzah qotho’.

Hal ini penting kerana jika kita tidak membezakan mana satu kalimah yang patut ada hamzah qotho’, yang mana satu hamzah wasol, maka akan berlaku perubahan besar dalam makna ayat, dan bila berubah makna, I’rab juga berubah kerana

(الإِعْرَابُ فَرْعُ الْمَعْنَى إِنْ صَحَّ الْمَعْنَى صَحَّ اْلإِعْرَابُ )

Artinya: I’rab itu cabang daripada makna, jika betul makna maka betullah i’rabnya.

Seterusnya, b
aris akan berubah berdasarkan I’rab. Kemudian, makna yang berubah tadi akan mengubah hukum yang terhasil daripada ayat, daripada positif jadi yang negatif atau sebaliknya.

Bila makna berubah, ayat tadi akan sukar dan rumit difahami. Itulah sebahagian daripada punca tidak faham nas atau teks berbahasa arab. Bila salah makna, maka hukum yang terhasil akan berbeza, silap hari bulan boleh cetus persengketaan, mengapa tidak?!! Yang di sini faham lain…yang di sana faham lain. Matlamat yang diinginkan tiada tercapai, lalu marah-marah dan bersangka buruk terhadap tulisan yang dibaca, disebabkan salah dalam memahami mesej yang diterima. BUKANKAH SUKAR SITUASI SEBEGINI ?

Hal ini sangat merbahaya jika yang ditulis itu berkaitan dengan aqidah, syariah dan akhlaq. Berhati-hati ketika menulis (bukan hanya ketika memandu kenderaan sahaja). Sebagai latihan , cuba cari perbezaan makna atba’a (dengan hamzah qotho’) dengan ittab’a (hamzah wasol), sekali pandang hurufnya sama (jika tidak ditulis dengan hamzah) alif + ta + ba + ain = 4 huruf. Sila rujuk mu’jam asasi yang ada di sebelah kamu. Selamat menjawab.


Kedua: huruf mu’jamah dan huruf muhmalah

Erti huruf mu’jamah=huruf2 arab yang mengandungi satu atau dua atau tiga tanda titik sama ada di atas huruf (fawqiyyah) seperti ta , qof dan tsa atau di bawahnya(tahtiyyah) seperti
ba dan ya.

Erti huruf muhmalah= huruf2 arab yang sunyi daripada tanda titik di atas atau di bawah, seperti sod, sin, ro.

ADAPUN istilah mu’jamah, fawqiyyah, tahtiyyah, muhmalah itu semua akan kita jumpai di banyak kitab turath berbentuk syarah, hasyiah dan lain-lain. Kesilapan dalam menulis tanda titik pada huruf tertentu “bisa” mengundang bahaya kepada yang membacanya disebabkan kecuaian orang yang menulisnya.

JIKA kecuaian ini menjadi kelaziman adat sesorang ketika menulis, maka bererti ketika peperiksaan, dia berkemungkinan besar akan gagal sebab pemeriksa kertas jawapan tiada faham ia akan isi tulisannya. Maka tertegah ia dari mendapat sebarang markah. Siapa yang rugi bila gagal (sebab cuai ketika menulis) dan terpaksa mengulang subjek yang lalu? Rugi masa, rugi umur, rugi belanja, nasihat ada tidak dihargai.

JIKA kecuaian ini berlaku dalam surat2 rasmi antara jabatan atau perutusan antara 2 pihak kerajaan, maka mungkin perang saudara akan meletus. Na’uzu billah. Berhati–hati ketika menulis. Ya, fitrah manusia sentiasa lupa, sama-samalah kita saling ingat-mengingatkan.

Di sini, disebutkan beberapa pengubahsuaian dan pemerhatian mengikut nombor:

1) dalam teks asal tiada titik tiga (ش) pada kalimah أَشْرَفِ . Hati-hati dengan segala titik pada huruf2 arab. Salah letak titik, boleh perang besar. Salah letak titik ,aqidah rosak .Nauzubillah min zalik.

2) kalimah سُبْحَانَهُ وَتَعالَى ditambah sebab dhomir yang ada pada نَشْكُرُهُ tidak kembali kepada manusia(makhluk) kerana syukur itu dipanjatkan ke hadrat ALLAH TAALA. Kemudian ayat شُكْرًا كَثِيْرًا dijadikan syukran itu maf’ul mutlaq mansub ..supaya ayat menjadi lebih panjang.Orang yang bersyukur, memuji ALLAH lebih-lebih, tak mengapa.

3) Dhomir nahnu شُكْرِنَا ditambah sebab ada sebelumnya نَشْكُرُهُ ….

4) ejaan ghazzah dalam bahasa arab dibetulkan.

Satu lagi biasanya yang kita jumpa iaitu: selepas كَانَ kemudian isim kana kemudian kalau ada feel, mesti feel itu jadi mudhari’ (present tense). Angka yang ditulis dalam huruf supaya mahir menyebutnyakalau salah betulkan.

5) الْخَبِيْثَةِ ditambah supaya ayat memberi isyarat kebencian kita terhadap Israel dengan lontaran celaan pada perbuatan kejam mereka. Baru hidup ayatnya…baru hangat suasananya.

أَسْوَأُ مَا يَكُوْنُ (6 : di sini kita guna ”yakunu” sebab uslub ni biasanya selepas isim tafdhil + ma + fe’el. Maka fe’el tadi akan berbentuk mudharie’. Kalau ‘kana’ juga boleh diletak, maknanya dua-dua betul. Tolong rujukkan kepada guru di markaz bahasa.

بَصِيْصَ أَمَلٍ مَتَى تَضَعُ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ؟...(7 : basiso amalin perkataan baru yang kita dengar dari aljazeera semasa liputan berita perang. Makna ayat penuh: dan sehingga kini, masih belum kulihat satu harapan secara pasti bilakah peperangan ini akan berakhir?

Adapun ayat تَضَعُ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ertinya : the war lays down its burdens. Itu adalah iqtibas daripada ayat ALQURAN. Surah Sayyiduna Muhammad - Alaihissolatu Wassalam- ayat ke-4.
(( tolong rujuk kitab balaghah,bab ilmu al-badie’,tajuk al-iqtibas ))

اهْزِمِ : tak perlu tulis hamzah qotho’ sbb ia drpd feel sulasi mujarrad. Dan feel sulasi mujarrad ketika menjadi fe’el amar, sampai hereafter pun tak akan boleh terima hamzah qotho’ ketika ditulis. Sila rujuk kembali mawadhi’ hamzah qotho’ dlm kitab2 sorf. (Arabic morphology).

مُنْتَصَفِ (8 : ramai dari kalangan kita tak tahu baris tepat huruf sod pada lafaz tersebut.

9) الْمَلاَبِسَ : di dalam teks asal ada “ya” ..tapi sebenarnya di kamus tiada “ya”.

10) بِالْحُمَّى : ramai tak tahu baris tepat mim . hujungnya tu alif maqsurah,jangan tulis dgn”ya” kerana “ya “ akan muncul ketika jamak muannas salim: hummayaat, ertinya penyakit demam.

11) ini uslub best..ertinya: aku merasakan seolah-olah diriku menjadi tawanan si katil ketika aku terus-terusan berbaring di atasnya siang malam. : وَكَأَنِّيْ أَسِيْرُ الْفِرَاشِ لَمَّا اسْتَمْرَرْتُ فَوْقَ الْمَضْجَعِ لَيْلَ نَهَارَ

12) اْلإِخْوَةُ : lebih sesuai berbanding al-ikhwaan

13) إِيَّاهُ : pelengkap ayat kerana akhbaro boleh menjadi fe’el muta’addi yang memerlukan maf’ulain….Maf’ul pertama :dhomir kum dan maf;ul saninya: iyyahu.

14) يَشْعُرْ : mesti mufrad…kerana dlm undang-undang jumlah fe’liyyah …feel itu apabila duduk di depan ( sebelum fa’iel) maka tak akan dipengaruhi sedikit pun oleh kuantiti fa’ielnya(mufrad musanna jamak) tetapi ia hanya akan dipengaruhi oleh jantina si fa’ielnya tadi (muzakkar atau muannas). Jadi tolong buangkan wawul jama’ah beserta alifnya dlm teks asal…..Masyi ya habibi….

15) فَإِنْ كُنْتَ تَعْجَبُ مِنْ ذَلِكَ وَلاَ تُصَدِّقُ ، فأَقُوْلُ لَكَ: " مَنْ ذَاقَ عَرَفَ " ، أَوْ أَقُوْلُ لَكَ :" جَرِّبْ تَجِدْ " : …uslub ni menarik sebab bersifat global, dan ayat yang boleh diguna ketika berbicara dalam semua bidang, hafal ya. Uslub ini ditemui dalam sebuah kitab kuliah fakulti usuluddin. Ertinya: jikalau kamu merasa takjub akan hal yang demikian itu, maka ku katakan kepadamu: barangsiapa yang merasa, dialah yang mengetahuinya. Atau ku katakan padamu: cubalah dahulu, pasti kau akan dapati (rasai)……atau bahasa pasarnya: ( tak rasa dulu mana nak tau)

بَعْدُ (16 : ditambah utk makna “belum lagi”(not yet). Dengan syarat ditemani huruf jazam “(lam dan mim =lam)”.

17) وَالاِسْتِخَارَةِ : lihat teks asal, kalimah istikhoroh tak perlu hamzah kerana ia berasal dari keturunan feel sulasi mazeed bi salasati ahrufin(alif sin ta). Maka ketika madhi, amar juga masdar tak perlu ditulis hamzah qotho’.

18) سَمِيْعٌ : ditambah supaya memberi isyarat harapan kepada orang bujang lelaki dan wanita, bahawa ada ZAT yang sedia mendengar (iaitulah ALLAH TAALA) akan segala permohonannya , rintihan hatinya, kebimbangannya sekiranya tiada berjumpa ia dengan pasangan sesuai buat teman kerana sekian lama sunyi hidupnya.

سَمِيْعٌ ditambah dalam ayat juga berfungsi sebagai kalam penguat jiwa supaya tabah orang-orang dari golongn tadi…supaya menjadi motivasi mudah-mudahan tiada putus asa ia daripada istikhorohnya…usahanya dalam mencari si ‘dia’

Ia juga berfungsi sebagai penggalak kepadanya supaya bersungguh-sungguh dalam menyemai benih-benih doanya di ladang istijabah ilahiyyah sebanyak yang mungkin. ALLAHUMMA ZAWWIJIL BANIINA WAL BANAATI, AS-SOLIHIINA WAS-SOLIHAATI. ALLAHUMMA AMIIIN.

19) مُجِيْبُ الدَّعَوَاتِ : ditambah supaya berfungsi sebagai mengingatkan :

---- BAHAWA ALLAH itu pasti akan menunaikan hajat dan doa drpd yang meminta, yang sabar berdoa kepadaNYA….

---- Dan BAHAWA ALLAH itu janjinya tepat, baca ALQURAN ,surah Ali Imron ayat 9 : ertinya: (( For ALLAH never fails HIS promise ))

---- Dan BAHAWA sebagai hambanya,sayugia ia berbaik sangka pada ALLAH tuhan yang menciptakannya, yang mengatur segala gerak diamnya, denyut jantungnya, turun naik nafasnya, pejam celik matanya…

Demikian juga hal semua makhluknya, berbaik sangkalah hamba terhadapNYA akan bahawa doa itu pasti akan dimakbulkan, kerana DIA MAHA MENGETAHUI.

---- DAN perlu ia melazimi sabar….serta melihat dan merenung dalam-dalam akan dirinya dan lagi membanyakkan menangis mengingat BAHAWA dirinya itu hanyalah makhluk semata-mata, tiada leluasa untuk merealisasikan kehendaknya melainkan dengan QUDROH dan IRODAH ALLAH jua…dan tiada daya upaya ia, teramat lemahnya, mengapa tidak ? Sesungguhnya tidak dapat tiada ia daripada berhajat kepada teman hidup untuk dirinya, iaitu pasangannya, yang saling membantu mengurus rumahtangganya, makan minumnya, sakit peningnya, tempat rehat dan tidurny, tempat ibadahny dan kemaslahatan anak-anaknya nanti.

Sedangkan ALLAH MAHA BERKUASA, MAHA HEBAT, MAHA GAGAH, yang mengatur perjalanan hidup sekalian makhluknya. Mentari, rembulan, sungai, lautan, gunung-ganang, tumbuhan, manusia, haiwan hatta makhluk sekecil mikroorganisma. (spirogyra, amoeba , dll ) itu semua ALLAH jua lah yang mentadbir, mengawasi tak pernah leka walau sedetik, tak pernah penat walau sesaat..

MAHA SUCI ALLAH yang mengatur alam ini tanpa bantuan sesiapa,
Tidak perlu sekutu menolongnya menegakkan langit tinggi ,
Atau rakan kongsi menghamparkan bumi,
Mengalirkan sungai dan lautan, menggerakkan kepulan awan,
Tiada melahirkan anak, dan tiada pula diperanakkan,
Tiada isteri atau pasangan,
MAHA SUCI ALLAH TAALA daripada segala sekutu dan para pembantu.

---- Dan BAHAWA sebagai hamba, hendaklah mengetahui ia sesungguhnya doa permintaan itu akan terkabul …tetapi tiada syarat bila akan terkabulnya? Hari ini @ esok @ lusa, di dunia ini atau di akhirat nanti. Ketahuilah sesungguhnya jika tidak dikabulkan di dunia, nescaya akan disimpan doa itu dalam perbendaharaan ALLAH. Sehingga hari Qiamat. Lalu dibentangkan permohonannya yg belum terkabul di dunia, dan digandakan ganjarannya sehingga terpegun ia, bersyukur gembira dengan limpahan RAHMAT DAN KASIH SAYANG ALLAH TAALA yang tiada terhingga.

Perhatian: Di akhir teks berbahasa arab, telah disertakan matan sebuah hadith siap dengan syarahnya, agar tiada pihak yang berani menterjemahkan sendiri sesuka hatinya dan pantas menghukum orang lain sewenang-wenangnya (sebab kebiasaannya dalam memahami nas syara’ dengan mafhum zahirnya sahaja) semoga matan hadith dan syarahnya itu merata manfaatnya buat pedoman jalan kehidupan di dunia.

Sekian, Wassalam….


Credit : Mumtaz For Brother Syafiq Elias..

P/S : Posting di atas adalah hasil daripada pembetulan yang dikarang oleh Ust Syafiq bagi posting saya yang terdahulu iaitu DARI HATI KE HATI. Untuk membesarkan screen anda bagi membaca tulisan jawi di laman ini dengan lebih jelas, sila tekan CTRL beserta (+) beberapa kali mengikut kesesuaian.

Wallahu'aalam.

[+/-] Selengkapnya...

Saturday, January 17, 2009

Dari Hati Ke Hati...


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أسرف الأنبياء والمرسلين، وعلى آله وأصحابه أجمعين، أما بعد،

أشكر الله تعالى على نعمه الكثيرة، ومن أهمها نعمة الإسلام والإيمان، وعلينا جميعا أن نشكره كثيرا، ومن علامات الشكر لله عز وجل، القيام بجميع أوامره واجتناب محارمه.

عندما أكتب هذه الرسالة إلى حضراتكم،كان إخواننا المسلمين في غزا قُتِلَوا ودُمِّروا وحُصِرُوا، وقد استمرت الحرب على غزا وأهلها منذ واحد وعشرين يوما. وقد ارتفع عدد الشهداء (اليوم) الى مبلغ 1170 شهيد وأصيب أكثر من 5200 شخص. وارتكبت قوات الاحتلال الإسرائيلي جريمة عظيمة لِاستهداف الضعفاء والأطفال والنساء في عملياتهم. ويبدو أن هذا الحرب أسواء ما كان منذ هزيمة اليهود عام 1967. وحتى الآن، لم أر بالتأكيد أن هذا الحرب سيقف في وقت قريب.

نسأل الله تعالى أن ينصر إخواننا المسلمين والمستضعفين في غزا على أعداءهم اليهود، اللهم اهزم اليهود ومن والاهم من المنافقين والمحاربين لدينك يا رب العالمين. اللهم يا منزل الكتاب ويا مجري السحاب ويا سريع الحساب ويا هازم الأحزاب أهزمهم يا قوي يا قادر.

نحن الآن في منتصف الشتاء، أشعر بالبرد الشديد حتى ولو كنت ألبس الملابيس الكثيفة. وقد أصبت بالحمي والصداع الشديد في الأسبوع الماضي حتي يجبرني البقاء في البيت تماما. استمرت فوق المضجع ولم أذهب إلى أي مكان حتي إلي المعهد القرطبة. وكانت زوجتي ترافقني وتعالجني وتطبخ لي عصيدة وشربة. وهذه هي فوائد الزواج أيها الإخوان والأخوات أريد أن أخبركم، لم تشعروا بها العزاب قط. إذن، من استطاع منكم الباءة، فليتزوج، فإنه أغض للبصر وأحصن للفرج. إن لم تجد المرشحة فعليك البحث والإستخارة والدعاء، فإن الله قريب ومجيب، ولكن إن لم تستطع، فعليك الصبر والصيام فإنه لك وجاء، أما إن لم ترد الزواج ابداً بدون السبب، فلست من أمة محمد صلي الله عليه وسلم، لأنه يقول : فمن رغب عن سنتي فليس مني


Alhamdulillah, setelah lama menyepi kini diberikan kesempatan sekali lagi untuk mengisi ruang yang tersedia ini. Mohon maaf kepada semua pengunjung yang datang dan pulang dengan tangan kosong kerana mesej yang tidak terbalas dan ruang yang tidak berkemaskini. Saya terkejut kerana sepanjang blog ini tidak dikemaskini, pengunjung yang datang setiap hari mencecah 30 – 40 orang. Alangkah ruginya saya kerana kesemua mereka pulang dengan tangan kosong.

Menulis ini juga seperti kita berkata-kata. Jikalau kita bercakap dengan teladan dan telah kita amalkan terlebih dahulu agar menjadi ikutan orang yang mendengarnya, maka ia akan melekat dan terpahat di dalam jiwa yang mendengarnya. Namun jika kita hanya berkata-kata tanpa terlebih dahulu melaksanakannya serta mengamalkannya, maka kesannya kepada pendengar dan pembaca juga akan berkurang seolah-olah ianya masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri saja. Ia tidak datang dari hati kerana kita juga tidak terarah untuk mengamalkannya. Pepatah arab ada mengatakan :

ما خرج من القلب وقع في القلب و ما خرج من اللسان لا يتجاوز الأذنان

Maksudnya : Apa yang keluar dari hati itu akan melekat di dalam hati yang mendengarnya, dan apa yang hanya keluar dari lidah itu tidak akan dapat melepasi telinga-telinga yang mendengarnya.

Tentu sukar bukan untuk memberikan perkataan dan tulisan yang memberikan kesan kepada yang mendengar dan membacanya..?!

Di dalam al-Quran pula ada dinyatakan bahawa Allah SWT melaknat orang-orang yang sering bercakap namun tidak melaksanakan apa yang diperkatakannya. Cakapnya terlebih banyak dari amalnya. Allah Berfirman di dalam surah as-Saff ayat 2 dan 3:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (2) كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ


Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.

Sesungguhnya, apa yang kita katakan, kita tulis, kita fikirkan, kita gambarkan, kita rasakan, semua itu akan dipertanggungjawabkan oleh Allah Taala di akhirat nanti. Allah Taalah berfirman di dalam surah Al-Israa’ ayat 36:


وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

Maksudnya : Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.

Sukar bukan? Itulah yang saya fikirkan....

[+/-] Selengkapnya...

Friday, January 16, 2009

Maklumat Yang Mendukacitakan...


Bismillah...

Makluman kepada semua...

Dukacitanya dimaklumkan, bahawa Produk Pen Drive Sony Vaio yang diiklankan di bawah telah pihak kami hentikan pengedarannya. Ini disebabkan oleh beberapa masalah teknikal yang tidak dapat kami atasi sehingga kini. Kami mohon maaf kepada semua dan ribuan terima kasih kami ucapkan kepada anda yang berminat untuk menempah dan membeli. Juga kepada seluruh wakil jualan yang terlibat. Nantikan produk-produk lain yang bakal menyusul kelak, insyaaallah..

Wallahua'alam

[+/-] Selengkapnya...

Related Posts with Thumbnails